Biztonsági ajánlás

Biztonsági ajánlás FPV modellezőknek

 

1.   Általános szabályok:
Alkohol, illetve, bármely más tudatállapot módosító hatású szer hatása alatt lévő személy, modellt nem indíthat, nem üzemeltethet.   A modellezés során bekövetkezett balesetekért, az okozó, anyagi és erkölcsi felelőséggel tartozik.   A repülésért és a repülőgépért annak tulajdonosa, üzemeltetője a felelős. A felelősség kiterjed a gép megfelelő műszaki alkalmasságára és a megfelelő eszközök megválasztására is. A repülőgép alkotó elemeinek megválasztásánál törekedni kell arra, hogy azok a megfelelő tartalékkal, illetve a tervezett körülményeknél rosszabb körülmények között is működjenek. A gép építőjének és üzemeltetőjének közös felelőssége, hogy a gép tervezett képességeihez alkalmas eszközökkel szerelje fel.   A starthelyszín kiválasztása Kizárólag olyan területről lehet modellrepítést indítani, amely beépített területen kívül helyezkedik el (épületek, utak elkerülése). Amennyiben a tervezett repülés útvonal körzetében repülőtér van, úgy egyeztetni kell a repüléseket a repülőtér légiirányítóival.   FPV repítéseknél javasolt segítő személy alkalmazása. Kezdő pilóták mindig FPV modell vezetésben jártas segítővel együtt repüljenek. A gyakorlott modellező feladata a környező légteret ellenőrizni, továbbá tájékoztatni a pilótát az esetleges forgalomról, időjárásban beállt változásokról  folyamatosan az egész repülés időtartama alatt.   FPV repüléseknél a légtereket figyelembe kell venni, a légtérhasználati szabályokat be kell tartani.        

2.   Kategóriák:
Modell eszközök eltérő méretűek, a műszaki kialakításuk eltérő teljesítményeket tartalmaznak minden szempontból. Egyesületünk éppen ezért javasolja minden FPV pilóta számára a követező kategóriákat repülőgépeik kialakításánál figyelembe venni.  
2.1 Kezdő kategóriájú gépnek tekinthetők azok a modellek, amelyek max 1 km távolságon belüli repítésre alkalmasak. Ezeknél a szabad szemes repítés szabályait kell alapul venni, szabad szemes irányításra bármikor át lehessen váltani és egy tapasztalt fpv- segítő kötelező.  
2.2  Közép kategóriájú gépnek tekinthetők a max 5km távolságon belüli repülési távolságig alkalmazott modellek. Ezeket a gépeket már csak megfelelő hatótávolságú távirányítóval szabad ellátni, kötelező a fedélzeti intelligencia (robot) alkalmazása aktív RTH és bekapcsolt virtuális kerítés funkció.  
2.3 Haladó kategória: Nagyobb és komolyabb gépnek tekinthető az a repülő, amely 5 km-nél távolabb is képes repülni FPV irányítással. Kötelező a fedélzeti intelligencia (robot) alkalmazása aktív RTH és virtuális kerítés funkcióval, és ajánlott a mentőernyő alkalmazása.    

3. Gyakorlati ajánlások:  
3.1        Rádióamatőr vizsga
Az irányítást és videókapcsolatot megvalósító egyes eszközök jogszerű használatához a rádióamatőr vizsga szükséges. Más segéd elektronikát alkalmazó modellezőknél és repítéseknél csak azok számára, akik eltérnek a frekvencia törvénybe a modellező tevékenységre deklarált teljesítményektől és frekvenciáktól.   (Mindenkinek, aki komolyabban akar foglalkozni FPV repüléssel célszerű rádióamatőr vizsgát tennie. A szabad frekvenciás berendezések gyakorlatilag nem tesznek lehetővé komolyabb repülést. Az FPV-ben jelenleg is használt komolyabb rádióberendezések teljesítményük és frekvenciájuk tekintetében csak és kizárólag rádióamatőr licensszel működtethetőek. FPV egyesületünk egyúttal rádióamatőr egyesület is és az FPV repítés egyúttal rádióamatőr tevékenység is. Mégpedig annak igen csak összetett ága.)
3.5       Fail-safe rendszerek, mentőernyő, robot
Egyesületünk nem javasolja az autonóm repülést, csak zárt légtérben. Az FPV repülés nem autonóm, mert az ember által felügyelt és irányított. Az irányítással kapcsolt RTH üzemmód nem autonóm repülés, fail-safe funkcióként ez korlátozottan, de alkalmazható azokban az esetekben, amikor a robot még képes vezetni a  gépet. A távirányítás hatótávolsága legyen nagyobb a szükségesnél, ne az okozza a Fail-Safe-et! 6 kg-nál nagyobb gépek számára mentőernyőt javasolunk alkalmazni. A mentőernyő nagy méretével növeli a láthatóságot. Nyitását akkor tartjuk indokoltnak, ha az irányítás (kapcsolat a géppel) végleg és tartósan lehetetlenné válik. A robot használatánál kötelező a “virtuális kerítés” funkció bekapcsolása, azaz a starthelytől egy előre tervezett távolság átlépése esetén a gépet a fedélzeti elektronika fordítsa vissza a modellt minden repülési módban.
3.6       Találkozás másik, ember vezette repülőgéppel.
FPV-modellgép és más, ember vezette gép találkozásánál feltételezhetjük, hogy az ember nem látja gépünket, ezért az ütközés elkerüléshez nekünk kell körültekintően manővereznünk és az ember által vezetett repülőgépnek mindig elsőbbséget kell adni.. A segítő személy egyik fontos feladata, hogy figyeli a légteret és figyelmezteti a pilótát, ha másik gépet észlel.  
3.7       Láthatóság és azonosíthatóság
A gépünk kialakításánál, festésénél a földről és a levegőből a láthatóságot figyelembe kell venni. Használjunk csillogó, fényes matricákat nagy felületen, lehetőleg olyan festést alkalmazzunk, amely jelentősen eltér a környezettől. javasolt élénk színű, villogó nagyfényerejű ledek.
3.8       Repülési terv
1km-nél nagyobb táv repülésére készüljünk fel, tervezzük meg, a helyszín és időjárási viszonyok figyelembe vételével.

 

Küldetésünk

A DOE küldetése

A biztonságos pilóta nélküli repüléshez szükséges műszaki-technikai, vezetési-irányítási és repülésbiztonsági tudásbázis rendszerezése és tagjai közötti megosztása; a normatív és etikai szabályrendszerek megteremtése, illetve azok kialakításában való közreműködés; az ágazat szereplői közötti egyeztetés, koordináció; a jogalkotókkal és hatóságokkal történő együttműködés.

 

Elérhetőségek

E-mail:
gergely.tuzson (kukac) doe.hu
vagy
tivadar.neuwald (kukac) doe.hu

Facebook:
https://facebook.com/dronszabalyok
https://facebook.com/doe.hu

Levelezési cím:
2039 Pusztazámor, Névtelen utca 9.

Telefon:
+36 (70) 4505960 vagy  +36 (30) 9821368