1.1 Bernoulli törvénye
E= | ![]() |
Az energia megmaradás törvénye az áramló gázokra vonatkoztatva. - A levegő helyzeti energiája: statikus nyomással arányos. - mozgási energiája: a sebesség négyzetével arányos - Az energiák összege állandó. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ahol a levegő a szárny mentén gyorsan áramlik, a szárny felületén kisebb a nyomás, mint azon a felületen, ahol lassan áramlik.
1.2 szárny körüli áramlás
Szárny profil körüli áramlás: http://www.youtube.com/watch?v=6UlsArvbTeo
Normál áramlás: A szárny felső felületén a levegő sebessége nagyobb, mint a szárny alatt, ezért a szárny feletti nyomás kisebb, mint a szárny alatti nyomás. Ez a felhajtó erő. felhajtóerő” 1/3 része tulajdonítható a szárnyfelület alatti, a 2/3 része a szárnyfelület feletti nyomásváltozásnak.
![]() |
![]() |
nyomás viszonyok a szárny körül | nyomásközéppont vándorlás |
A szárny körüli légnyomásból származó erők egy erőként összegezhetők. Ez az erő az úgynevezett nyomásközéppontban hat. A nyomásközéppont körülbelül a szárny első harmadában található. A nyomásközéppont helye változik a szárny profiltól, az állásszögtől és a levegősebességétől és még sok minden mástól. Átesés: Ahol a statikus nyomás nem tudja az áramlást a felületen tartani, ott leválik az áramlás, és a felületen örvények keletkeznek. Mivel a levegő sebessége lecsökken ezért a statikus nyomás megnő, a szárny felható ereje lecsökken. Szárnyvég körül kialakuló örvényorsó: Mivel a szárny alatt nagyobb a nyomás, felette pedig kisebb, ezért a szárnyvég körül a nyomás megpróbál kiegyenlítődni. Ez a kiegyenlítődés az oka a szárnyvég körüli örvényorsó kialakulásának.
http://www.youtube.com/watch?v=uy0hgG2pkUs
1.3 sebesség-felhajtóerő, C-görbe
A szárny áramló levegővel bezárt szögét állásszögnek hívjuk. Ha a különböző állásszögekhez tartozó felhajtóerő és ellenállás(erő) értékeket egy diagramban ábrázoljuk, akkor a polár diagramot, vagy más néven C görbét kapjuk. Fontos pontok a polárgörbén:
![]() |
![]() |
1. A görbéhez húzott függőleges: | legkisebb ellenállás |
2. A görbe felső - vízszintes - érintője: | legnagyobb felhajtóerő helye. |
3. a kezdőpontból a görbéhez húzott érintő: | legjobb siklószám |
4. (szerkesztése az irodalomban) | legkisebb merülősebesség |
5. A görbe 0pont alatti része: | hátonrepülés tartománya |