1. Levegőnél nehezebb, szárnyas repülés fizikai alapjai

1.1 Bernoulli törvénye

E=

Az energia megmaradás törvénye az áramló gázokra vonatkoztatva. - A levegő helyzeti energiája: statikus nyomással arányos. - mozgási energiája: a sebesség négyzetével arányos - Az energiák összege állandó. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ahol a levegő a szárny mentén gyorsan áramlik, a szárny felületén kisebb a nyomás, mint azon a felületen, ahol lassan áramlik.

1.2 szárny körüli áramlás

Szárny profil körüli áramlás: http://www.youtube.com/watch?v=6UlsArvbTeo
Normál áramlás: A szárny felső felületén a levegő sebessége nagyobb, mint a szárny alatt, ezért a szárny feletti nyomás kisebb, mint a szárny alatti nyomás. Ez a felhajtó erő. felhajtóerő” 1/3 része tulajdonítható a szárnyfelület alatti, a 2/3 része a szárnyfelület feletti nyomásváltozásnak.  

mrskep03 mrskep02
nyomás viszonyok a szárny körül nyomásközéppont vándorlás

A szárny körüli légnyomásból származó erők egy erőként összegezhetők. Ez az erő az úgynevezett nyomásközéppontban hat. A nyomásközéppont körülbelül a szárny első harmadában található. A nyomásközéppont helye változik a szárny profiltól, az állásszögtől és a levegősebességétől és még sok minden mástól. Átesés: Ahol a statikus nyomás nem tudja az áramlást a felületen tartani, ott leválik az áramlás, és a felületen örvények keletkeznek. Mivel a levegő sebessége lecsökken ezért a statikus nyomás megnő, a szárny felható ereje lecsökken.   Szárnyvég körül kialakuló örvényorsó: Mivel a szárny alatt nagyobb a nyomás, felette pedig kisebb, ezért a szárnyvég körül a nyomás megpróbál kiegyenlítődni. Ez a kiegyenlítődés az oka a szárnyvég körüli örvényorsó kialakulásának.
http://www.youtube.com/watch?v=uy0hgG2pkUs mrskep04  

1.3 sebesség-felhajtóerő, C-görbe

A szárny áramló levegővel bezárt szögét állásszögnek hívjuk. Ha a különböző állásszögekhez tartozó felhajtóerő és ellenállás(erő) értékeket egy diagramban ábrázoljuk, akkor a polár diagramot, vagy más néven C görbét kapjuk. Fontos pontok a polárgörbén:

mrskep05 mrskep06
1. A görbéhez húzott függőleges: legkisebb ellenállás
2. A görbe felső - vízszintes - érintője: legnagyobb felhajtóerő helye.
3. a kezdőpontból a görbéhez húzott érintő: legjobb siklószám
4. (szerkesztése az irodalomban) legkisebb merülősebesség
5. A görbe 0pont alatti része: hátonrepülés tartománya

Küldetésünk

A DOE küldetése

A biztonságos pilóta nélküli repüléshez szükséges műszaki-technikai, vezetési-irányítási és repülésbiztonsági tudásbázis rendszerezése és tagjai közötti megosztása; a normatív és etikai szabályrendszerek megteremtése, illetve azok kialakításában való közreműködés; az ágazat szereplői közötti egyeztetés, koordináció; a jogalkotókkal és hatóságokkal történő együttműködés.

 

Elérhetőségek

E-mail:
gergely.tuzson (kukac) doe.hu
vagy
tivadar.neuwald (kukac) doe.hu

Facebook:
https://facebook.com/dronszabalyok
https://facebook.com/doe.hu

Levelezési cím:
2039 Pusztazámor, Névtelen utca 9.

Telefon:
+36 (70) 4505960 vagy  +36 (30) 9821368