2. Repülő szerkezetek kormányzása

mrskep07
vezérsíkok, kormányok

2.1Stabilitás kérdései

A modell stabilitásának igénye jelentős mértékben függ a felhasználástól. - nagyon stabil modell :kezdők oktatása, szabadon repülő modellek, ... - stabilan repülő modell: FPV modellek, vitorlázó modellek,... - pontosan beállított modell: műrepülő modell, verseny modellek, ... - nem stabil modellek: 3D-s repülésre, trükkökre alkalmas modellek egy része A hossz irányú stabilitás: A súlypont helyzete jelentősen befolyásolja a hosszirányú stabilitás. Orr nehéz modellnél: - a leszállásnál lehet vezérsík átesésre számítani "neki megy a földnek" - rendkívül (túl)stabil sebességtartás - gázadásra felkapja az orrát. Farnehéz modellnél: - állandóan változó sebességre lehet számítani. Kiszámíthatatlanul emeli, majd leadja az orrát - leszállásnál vezérsík átesés miatt kontrolálhatatlanul felkapja az orrát, majd átesik. - dugóhúzóból nem lehet kivenni Optimális súlypont helyzet: - A modell sebessége egy adott sebességre fog beállni. Nagyobb sebességnél a vezérsíkon ébredő nagyobb erő a modell farkát lefelé, az orrát felfelé mozdítja. A modell emelkedni fog, sebessége csökken. Kisebb sebességnél a vezérsíkon kisebb erő keletkezik, ezért a modell orra lesüllyed, sebessége növekedni fog. sulypont01sulypont02 1.) V állású szárny (a szárnyon keletkező erő függőleges komponense stabilizál.) kereszt02 A fülezett szárny hasonlóan működik kereszt03 2.) Súlypont stabilizálás: Megdőlés esetén a súlypont kimozdul középről, és visszadönti a gépet. kereszt01 3. Törzs felület stabilizáló hatása: Alacsonyan elhelyezett súlypont nagy oldalfelületű törzs esetén a megdőlés oldal irányú  csúszással jár együtt. A csúszás miatt a törzsön "felhajtó erő keletkezik, ami a súlypont körül vissza fordítja a gépet. kereszt04 Vezérsíkok szerepe: A vezérsíkokon ébredő lég erők igyekeznek a modellt egyenes irányba fordítani. Kormányfelület működésének feltétele (felület, áramlás kitérés, erőhatás) nem találtam jó leírást! -meg kell csinálni

2.2 egyszerű repülőgép kormányfelületei (elhelyezkedésük, feladatuk, hatásuk)

kormányfelületek: - magassági kormány: kereszt tengely körüli mozgatásra szolgál - oldal kormány: függőleges tengely körüli mozgatásra szolgál - Csűrő kormány : hossz tengely körüli mozgatásra szolgál.

2.3 delta szárnyú repülőgépek kormányfelületei

2.4 segéd kormány felületek (ívelőlap, féklap)

2.5 forgószárnyas repülő eszközök (helikopter, trikopter, quadro, ezek irányítása, kormány reakcióik)

2.6 repülőgépek viselkedése a levegőben (átesés, dugóhúzó, sebesség minimum-maximum flatter)

Küldetésünk

A DOE küldetése

A biztonságos pilóta nélküli repüléshez szükséges műszaki-technikai, vezetési-irányítási és repülésbiztonsági tudásbázis rendszerezése és tagjai közötti megosztása; a normatív és etikai szabályrendszerek megteremtése, illetve azok kialakításában való közreműködés; az ágazat szereplői közötti egyeztetés, koordináció; a jogalkotókkal és hatóságokkal történő együttműködés.

 

Elérhetőségek

E-mail:
gergely.tuzson (kukac) doe.hu
vagy
tivadar.neuwald (kukac) doe.hu

Facebook:
https://facebook.com/dronszabalyok
https://facebook.com/doe.hu

Levelezési cím:
2039 Pusztazámor, Névtelen utca 9.

Telefon:
+36 (70) 4505960 vagy  +36 (30) 9821368