7. Légtér

A légtér az atmoszféra meghatározott része, mely egy adott ország ellenőrzése és irányítása alá tartozik, és ahol a repülőgépek meghatározott szabályok szerint közlekednek. A magyar légtér Magyarország területe fölött, talajszinttől FL660-ig (FL – Repülési magasság (Flight Level) (1 = 100 láb) FL660 = 66000 láb = 20 116.8 méter) terjed. A magyar légtér határa megegyezik a Magyar Köztársaság országhatárával, azaz magyar légtér az egész ország feletti terület. De nem lehet mindenütt repülni. Alapvető felosztás a légtér ellenőrzött és nem ellenőrzött légtérre való felosztása. Különbség, hogy az ellenőrzött légtérben a repüléshez külön (ATC) engedély szükséges, míg a nem ellenőrzött légtérben nem szükséges. A másik felosztás szerint: tiltott – veszélyes – korlátozott – és időszakosan korlátozott légtereket különböztetünk meg.

Ellenőrzött légterek
repülőtéri irányító körzet, amely polgári (CTR) vagy katonai (MCTR) körzet - közelkörzeti irányítói körzet, amely polgári (TMA) vagy katonai (MTMA) körzet - egyéb irányítói körzet (CTA). A közelkörzeti irányítói körzet alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik, de sehol sem alacsonyabb 200 m-nél a terep felszíne felett. A repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával. Az állami légijármű által igénybe vett időszakosan korlátozott légtér az üzemelési ideje alatt ellenőrzött légtérnek minősül. Az egyéb irányítói körzet alsó határa a Budapest Repüléstájékoztató Körzetben (Budapest FIR) egységesen 9500' (2900 m) AMSL (Tengerszint feletti magassága (Height above mean sea level)). Minden egyéb légtér nem ellenőrzött légtérnek minősül.

Tiltott légtér
A tiltott légterekben a légiközlekedés állandó jelleggel TILOS! Térképen a jele P, például a P2, a csillebérci atomreaktor fölötti légtér.

Azonosító/ típusa

Neve/oldalhatárai

Felső/alsó határa

Korlátozás/veszély

LH–P1

Paks 3 km sugarú kör a 463503,56É 0184954,19K középpont körül

FL195 (6000 m STD) GND

Atomerőmű.

LH–P2

Csillebérc 0,5 km sugarú kör a 472923,14É 0185707,86K középpont körül

6600' (2000 m) AMSL GND

Kutató atomreaktor.

 Veszélyes légtér
A veszélyes légterekben, azok közzétett üzemideje alatt, légi közlekedési tevékenységet tervezni - a tevékenységben részt vevő légi járművek repüléseit kivéve - tilos. Az üzemidő alatt a veszélyes légtérben csak az illetékes légiforgalmi szolgálati egység engedélyével lehet repülni. Légi közlekedésre veszélyes tevékenység az érintett légtérben, annak közzétett üzemelési idején kívül nem folytatható. Ilyen légtér pl.: a katonai lőtér és környéke.

Küldetésünk

A DOE küldetése

A biztonságos pilóta nélküli repüléshez szükséges műszaki-technikai, vezetési-irányítási és repülésbiztonsági tudásbázis rendszerezése és tagjai közötti megosztása; a normatív és etikai szabályrendszerek megteremtése, illetve azok kialakításában való közreműködés; az ágazat szereplői közötti egyeztetés, koordináció; a jogalkotókkal és hatóságokkal történő együttműködés.

 

Elérhetőségek

E-mail:
gergely.tuzson (kukac) doe.hu
vagy
tivadar.neuwald (kukac) doe.hu

Facebook:
https://facebook.com/dronszabalyok
https://facebook.com/doe.hu

Levelezési cím:
2039 Pusztazámor, Névtelen utca 9.

Telefon:
+36 (70) 4505960 vagy  +36 (30) 9821368