Cikkek - olvasnivalók

Kedves Tagtársunk!   Szeretnénk minél hamarabb eljuttatni Hozzád DOE tagsági kártyádat. Előző hírlevelünkben kértük, hogy töltsd fel arcképedet és válassz háttérképet a tagkártyádhoz. Nagyon köszönjük, ha ezt megtetted! Amennyiben még hiányosak az adataid, ismét megkérünk, hogy látogass el a doe.hu oldalra és a DOE Connect felületen, a tagsági adatlapon, a kártya résznél tölts fel arcképet és válassz háttérképet, hogy minél előbb befejezhessük a tagkártyák gyártását. A kommunikációs felület használatához minden segítséget megadunk, csak jelezd, ha elakadsz valahol. Néhány...
2018. 01. 18
Az alábbiakban egy – a DOE által javasolt – modellreptér szabályzatot olvashattok. A szabályzat a F3 reptér biztonsági szabályzata, melyet minden modellreptér a saját igényeinek és adottságainak megfelelően módosíthat és használhat.   Reptéri rend A modellrepítés veszélyes üzem! Ezért mindannyiunk kötelessége az alábbi alapvető szabályok betartása és másokkal való betartatása!   A repítés biztonsági szabályzatot minden olyan személy köteles elfogadni aki a modellrepülőteret 500m-re megközelíti, függetlenül attól, hogy modellező vagy nem modellező!...
2018. 01. 15
Kedves Tagtársunk!   Örömmel jelentjük, hogy megkezdődött a DOE saját kommunikációs csatornájának tesztelése immáron a Ti közreműködésetekkel! A doe.hu felületen ellenőrizhetitek adataitokat, letölthetitek biztosítási igazolásotokat, kiválaszthatjátok a készülő tagsági kártya hátterét és feltölthetitek a tagkártyára szánt arcképet. A felületre csak akkor tudsz belépni, ha előtte doe.hu felhasználóként azonosítod magad a honlapon, majd a jobb oldali sávban a DOE Connect gombra nyomsz.
Ha nem tudsz belépni, regisztrált e-mail címed segítségével új jelszót kérhetsz. Amennyiben...
2018. 01. 05
Kedves Tagtársunk! Kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag boldog új évet kíván a Drónpilóták Országos Egyesülete!
2017. 12. 22
Honlapunkról letölthető a megújult nyomtatvány, valamint segítségül a légtér.hu ehhez is elkészítette a kitöltött mintát. A dokumentumok letölthetőek a https://doe.hu/letoltheto-dokumentumok oldalról. Emellett az eljárás illetékének megfizetésének rendje is változik: a 3000 Ft illetéket szeptember 1-től a HM számlaszámára kell utalni. forrás: https://www.ket.hm.gov.hu/hmalf/SitePages/Kezdőlap.aspx
2017. 08. 23
A mai napon az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) nyilvános konzultációt tett közzé a jövőben (2019-2020 körül) várható pilóta nélküli légijárművek közös szabályozására vonatkozóan, amely ide kattintva megtekinthető, letölthető!  A javaslatokat 2017 május 12 - 2017 augusztus 12-ig lehet megtenni az Ügynökség felé.
2017. 05. 06
A pilóta nélküli légijárművek használatát támogató, az aktuális légtér információkat és egyéb korlátozásokat tartalmazó honlap és mobilalkalmazás valamit a részletszabályokat meghatározó rendelet megjelenéséig minden esetben eseti légtér igénylése szükséges. A kérelmet 30 nappal a tervezett repülést megelőzően kell benyújtani, legfeljebb 30 napra igényelhető. 1. A kérelem pontos kitöltése. A légtér kiterjedésénél a WGS-84 rendszerű földrajzi koordinátákat fok, fokperc, és fokmásodperc pontossággal kell megjelölni (pl.: 46°35'28"É 19°42'45"K). 1.1 Amennyiben a kérelmezett légtér sokszög...
2017. 02. 09
A Drónpilóták Országos Egyesülete az alábbi észrevételeket juttatta el az NFM Jogszabály-előkészítő Főosztálya részére.   A pilóta nélküli légijárművekről szóló NFM rendelet A 6. § (3) és (6) bekezdésének összevonását és módosítását javasoljuk az alábbiak szerint: (3) Pilóta nélküli légijármű a működtetése során 30 méterre közelítheti meg a közlekedésben részt vevő járműveket és hozzájárulásuk nélkül a repülésben részt nem vevő személyeket. Indoklás: A gyakorlatban elegendő lehet a szóbeli hozzájárulás vagy ráutaló magatartás. Az írásos hozzájárulás a pilóta nélküli...
2017. 01. 13
A HungaroControl Zrt. ezúton tájékoztatja az érintetteket, hogy a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről szóló 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet 15. § (6) bekezdése alapján amennyiben az eseti légteret olyan légtéren belül tervezik kijelölni, amelyben műszer szerinti repülés engedélyezett, a kérelemhez mellékelni kell az illetékes légiforgalmi szolgáltató véleményét a közzétett repülési eljárások biztonságos végrehajthatóságáról. Felkérjük az érintetteket, hogy a HungaroControl Zrt. szolgáltatási területén tervezett eseti légterekre vonatkozó vélemény...
2017. 01. 13
Felkerült az NKH Légügyi Hivatal honlapjára a Pilóta nélküli légijárművel végrehajtandó műveletek 2017 év január hó 01 napjától hatályba lépő engedélyezési eljárásáról szóló tájékoztató. A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (továbbiakban: Lt.), valamint a katonai légügyi hatóság kijelöléséről szóló 392/2016. (XII. 5.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. rendelet) értelmében, 2017. január 1. napjától kezdődően, a pilóta nélküli légijárművel végrehajtandó légiközlekedési tevékenységek engedélyezési rendje az alábbiak szerint változik: 1. Az Lt. 22.§ (3) bekezdése értelmében...
2017. 01. 06
Közigazgatási és társadalmi egyeztetésen a pilóta nélküli légijárművekről szóló rendelettervezet, valamit a kapcsolódó miniszteri és kormányrendeletek módosítása, amely megtalálható a http://www.kormany.hu/download/8/db/e0000/RPAS__honlapra.pdf weboldalon. A jogszabály-tervezetet 2017. január 13-ig lehet véleményezni, a velemeny@doe.hu e-mail címre várjuk azok véleményét, akik megtisztelik egyesületünket bizalmukkal annak érdekében, hogy a javaslatot egységes szerkezetbe foglalva megküldhessük a jogalkotó felé. A munkaanyag módosításai folyamatosan nyomon követhetőek lesznek. A...
2016. 12. 23
2016.11.22-én kedden az Országgyűlés 154 igen, 33 nem ellenében, 8 tartózkodás kíséretében a légiközlekedésről szóló törvény módosítását elfogadta. Szövege: http://www.parlament.hu/irom40/12591/12591-0007.pdf A módosítás 2016 . december 31-én lép hatályba, önmagukban ezek nem hoznak jelentős változást, de előkészítik a törvényt a későbbi rendelethez, illetve némi következtetést enged annak várható tartalmára. A definíció egyszerűsödött - pilóta nélküli légijármű: olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy...
2016. 12. 06
Az EASA (European Aviation Safety Agency) az a szervezet, amely kiadta a lenti szabályozási tervezetet. Eredetiben angol nyelven. A tervezet rendkívüli fontossággal bír, hiszen a későbbi egységes EU szabályozás alapját olvashatjátok. Az eredeti anyag itt található meg: http://www.easa.europa.eu/easa-and-you/civil-drones-rpas A Bizottság rendelete a pilóta nélküli légijárművekről (,,prototype rules”) Előzmények A 2015. július 31-én megjelent A-NPA (Advance Notice of Proposed Amendment - Introduction of a regulatory framework for the operation of drones) követően az EASA (...
2016. 09. 07
A pilóta nélküli repülőeszközök folyamatos fejlődése és nagyütemű terjedése egyre sürgetőbbé teszi a területre vonatkozó jog szabályzók kialakítását, mivel egy Boeing 647-es repülőgépre vagy egy Cessna kisrepülőgépre alkotott légügyi jogszabály elég nehézkesen, vagy egyáltalán nem alkalmazható a ma népszerű elnevezés szerinti drónok esetében. Az EASA kiadott egy 33 pontból álló javaslatot a drónok üzemeltetésére vonatkozó közös európai szabályzás létrehozására, ebben a 150 kg alatti tömegű eszközök szabályzását a tagállamok hatáskörébe helyezi. Egységes, az Európai Unió minden tagállamára...
2016. 07. 25
Mi az a drón? Drón (Drone) = Pilótanélküli, távirányított, repülni képes eszköz. Az olcsó játékhelikoptertől a drágább quadrocoptereken át a több millió dollár értékű, programozható eszközökig bármit tekinthetünk drónnak. Drónt használ a hadsereg is, akár felderítésre, akár egyéb műveleti célból. Alapvetően a pilóta nélküli repülő fejlesztés már a 20. század elején elkezdődött, ám komolyabb szerepe mégis a második világháború után kezdett folyamatosan kialakulni. A drone (magyarosan drón) szó jelentés tartalma Az angol szótárban kutakodva a drone angol szó jelentése „here”. A...
2016. 06. 10
09.00 – 11.00 pályaépítés, bemelegítés 11.00 – 13.00 időmérés 13.00 – 14.00 ebéd csoportos versenyek, örömrepülés A verseny kötelező elemei: időmérő bíró 3x2m start/cél kapu 3 méter magas, megkerülhető zászlók vagy jól látható, nagy kapuk árnyékos terület a pilótáknak lenyírt, bejárható pálya Felelősség A versenyen mindenki saját felelősségre indul. Az egymásnak okozott károkat nem térítjük meg, mindegy, hogy ki ütközött kinek. A részvétel feltétele a "saját felelősség szabály" elfogadása. Kezdés A pálya felállítása lehetőleg már előző nap megtörténik, 9 és 10 óra...
2016. 03. 08
A Drónpilóták Országos Egyesülete szervezésében az alábbi FPV Versenyek kerülnek megrendezésre 2016-ban: Március 19 Vini FPV Race Velence Március 20 Penc FPV race Április 30 MFPVE Workshop Budapest * Május 1 Penc FPV race NYÍLT NAP ** Június 12 penc FPV race Június 24-26 Sárrétudvari VI. Július 3 Penc FPV race Július 10 Csvzs FPV race Július 23 Vini FPV Soponya Július 31 Penc FPV race CSALÁDI NAP *** Augusztus 7 Penc FPV race Augusztus 21 Penc FPV race NYÍLT NAP ** Szeptember 4 Csvzs FPV race Szeptember 18 Sárrétudvari VII. Október 1 Vini FPV Soponya *...
2016. 03. 07
Az ELTE Biológiai Fizika Tanszékén állatok és robotok csoportos viselkedését vizsgálják a legmodernebb érzékelő technológiák, statisztikus fizika, szuper-számítógépek (és etológusok) segítségével. Az előadásban arra a kutatásunkra koncentrál a kutató, amely galambcsapatok viselkedésének megfigyeléséből kiindulva egy saját fejlesztésű repülő robotraj megalkotására irányult. Sok érdekes elvi és gyakorlati probléma, valamint izgalmas alkalmazási lehetőségek merültek fel a munka során: ezekről fog áttekintést nyújtani. Az előadó honlapja: https://fizika.elte.hu/hu/index.php?page=munkatars&...
2016. 03. 07
Ebben a cikkben arra teszünk kísérletet, hogy egyrészt azonosítsuk azokat az alapvetően meghatározó kihívásokat és trendeket, amely az üzleti felhasználású drónok iparának fő mozgatórugója, másrészt a már megnevezett kategóriákat alá is bontsuk azok tartalma szerint, részletekbe menően. Az alábbi hat kategória olyan trendet képvisel, amelyekről úgy gondoljuk, hogy a közeljövőben meghatározó lesz a drónok gyártói, a szolgáltatók és a befektetők számára 2016-ban, illetve az után: 1. Képi hűség 2. Érzékelők 3. Mobilitás 4. Kínai cégek 5. Virtuális és kiterjesztett valóság 6...
2016. 02. 08
Alulírott Petró Balázs elnök, a Magyar FPV (First Person View – Első személy szemszögéből) Egyesület (székhelye: 1213 Budapest, Tutajos utca 8.; a továbbiakban: Egyesület) képviselője értesíti Önt, hogy az Egyesület k ö z g y ű l é s t tart 2016. január 30-án, 09:00 órai kezdettel, helyszíne: Budapest, 7. kerület, Holló utca 2 szám melletti Pincehelység A taggyűlés napirendi pontjai a következők: Egyesület életében beállt változások Biztosítási díj és a 2016-os tagdíj Légügyi Engedély megszerzéséhez kapcsolódó ismeretek Tagság bővítése A közgyűlésen a...
2016. 01. 25
2015. december 8-án került megrendezésre a III. UAS Konferencia, az NKH Légügyi Hivatalban. Egyesületük, mint hazánk meghatározó drón felhasználókat tömörítő szerve, természetesen meghívást kapott a konferenciára, Tuzson Gergely, Molnár Zsolt és Neuwald Tivadar urak személyében. Alapvetően a Konferencia az állami és a privát szektor álláspontját hivatott felmérni, egyeztetni, akár ütköztetni. Mindezt úgy, hogy az NKH Légügyi Hivatal joggyakorlói és nem jogalkotói pozíciót foglal el. A III. Konferencia a pilóta nélküli légijármű rendszerek üzemeltetését végző kezelők képzésére,...
2015. 12. 09
Drónok figyelik az ausztrál tengerparton vadászó cápákat. Ha van valami, amitől az emberek még a drónok megállíthatatlan terjedésénél is jobban félnek, azok a cápák. Most azonban végre kiderült, miképpen lehet e két dolgot egymás ellen fordítani. Az ausztrál kormány 2015. november 25-én egy tesztprogramot jelentett be, amelynek keretében drónok segítségével figyelik New South Wales egyes tengerparti fürdőhelyeit a cápaveszély elhárítása érdekében. Eddig, ha fürdőzésre és szörfözésre használt partszakaszok közelében cápaveszélytől tartottak, a kormány helikoptert küldött a terület...
2015. 12. 01
2015. október 29-én került megrendezésre a FÉNYKÉP, TÉRKÉP, FÉNY – TÉR – KÉP konferencia, amelynek keretében sok szakmai előadás elhangzott, többek között egy olyan is, amelyben Egyesületünk Elnöke, Tuzson Gergely is aktívan részt vett. Az előadás címe a "Bányamérés drónnal és repülővel - felszínmodellek minőségének értékelése", az előadás rezüméje letölthető innen. Nem csak a címben foglalt információk érdekesek, hanem az is, hogy Gergely foglalkozott az UAV repülés engedélyezési folyamatával illetve a Légi távérzékelési engedély megszerzésével is. A Fény-...
2015. 11. 15
A magyar állam Hivatalos Közlönyének 2015-ös november 13-i számában jelent meg a a légi közlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény módosítása, "Az egyes légkiközlekedéssel összefüggő miniszteri rendeletek módosításáról" címmel. A légügyi törvény változott. Pontosította a modellek körét és bezárt több kiskaput is. "21§(4) Az Lt. 71. §-a a következő 35–40. ponttal egészül ki: (A törvény alkalmazásában) „35. pilóta nélküli légijármű: olyan – a pilóta nélküli légijármű rendszer elemét képző – távvezérelt légijármű, amelynek vezetését nem a  fedélzeten tartózkodó személy végzi. Pilóta...
2015. 11. 15
A Magyar FPV Egyesület Elnökével, Tuzson Gergely úrral készült egy rövid riport az Inforádióban. Az előzetes számítások szerint az ajándékvásárlási szezonban több mint egymillió pilóta nélküli repülő szerkezetet - köznapi nevén drónt - vásárolhat az Egyesült Államok lakossága, ám az elmúlt években megsokszorozódtak az utasszállító gépek pilótáinak jelzései a polgári repterekhez túl közel merészkedő hobbireptetők miatt, az amerikai repülésügyi hatóság szerint pilóták és repülőgépek utasai egyedül szeptemberben száz szabálysértő vagy veszélyes drónröptetést észleltek, ezért döntött úgy az...
2015. 10. 20
Alulírott Petró Balázs elnök, a Magyar FPV (First Person View – Első személy szemszögéből) Egyesület (székhelye: 1213 Budapest, Tutajos utca 8.; a továbbiakban: Egyesület) képviselője értesíti Önt, hogy az Egyesület k ö z g y ű l é s t tart 2015. október 08-án, 18:00 órai kezdettel, helyszíne: Biczi és Turi Ügyvédi Iroda / 1088 Budapest, Rákóczi út 11. III/1. A taggyűlés napirendi pontjai a következők: Az Egyesület új székhelyéről való határozás Az Egyesület nevének megváltoztatásáról való határozás Határozás elektronikus hírközlő rendszerek...
2015. 10. 06
A lapkagyártó a „tárgyak internetével (Internet of Things)” kapcsolatos ambícióit a drónok piaca felé fordulva kívánja megvalósítani. Az Intel (NASDAQ: INTC) feltett szándéka, hogy megtalálja küldetését a PC-k letűnt korszaka utáni világban, és jelenleg valamilyen égi jelre vár. A lapkagyártó a múlt héten bejelentette, hogy 60 millió dollárt ruháznak be a hongkongi illetőségű Yuneec Holding elektromos légi közlekedési vállalatba, fogyasztói célú drónok fejlesztése céljából.— FPV Egyesület, admin Az Intelnek a drónok iránti új keletű érdeklődése nem meglepő, hiszen a pilóta nélküli légi...
2015. 09. 16
A Kp Index egy globális sarki fény index. 0 és 9 között mozog az értéke. A sarki fény (az északi féltekén gyakran: északi fény (aurora borealis), délen: aurora australis) a Föld északi és déli sarkánál a légkörbe behatoló töltött részecskék (elsősorban protonok és elektronok) által keltett időleges fényjelenség. Leginkább késő ősztől kora tavaszig figyelhető meg gyakrabban (de nem állandóan) az északi sarkkörtől északra, illetve a déli sarkkörtől délre. Magyarországról általában nem látható. A sarki fény a nevét a római hajnalistennő Aurora nevéből alkották, de északi fény néven is ismert...
2015. 08. 26
A DOE küldetése A biztonságos pilóta nélküli repüléshez szükséges műszaki-technikai, vezetési-irányítási és repülésbiztonsági tudásbázis rendszerezése és tagjai közötti megosztása; a normatív és etikai szabályrendszerek megteremtése, illetve azok kialakításában való közreműködés; az ágazat szereplői közötti egyeztetés, koordináció; a jogalkotókkal és hatóságokkal történő együttműködés. — DOE (Drónpilóták Országos Egyesülete) 2016   Rólunk A DOE elődjét, a Magyar FPV Egyesületet azok a hobbisták alapították, akik Magyarországon úttörőként...
2015. 08. 26
ATN CollMot Copterfield Devs4You Digitalis ESRI Magyarország Evotherm GeoMentor GeoService Hanák Technology Legifilm Legikep Lipardfilm Octomovie Robby.hu Rotors & Cams
2015. 08. 25
A Kecskeméti SOS Gyermekfalu 25 éves évfordulója lesz 2015. szeptember 19-én, szombaton. A Gyermekfalu teljes évfordulóját közvetíti a Kecskemét rádió is. Az FPV Egyesület szervezésében megtartott FPV verseny alatt a gyerekeknek körülbelül 2 órás elfoglaltságot fogunk biztosítani. 50 gyerekre számíthatunk. A gyerekekkel mi foglalkozunk és nem zavarják azt a pilótát aki nem szeretné vagy terhesnek érezné. Az Egyesület tagja hoznak nagy drónokat és vállalták, hogy ők is mutatják az élőképüket is, illetve a versenyről is lesz videó. Alapvetően egy nonprofit FPV versenyt fogunk rendezni....
2015. 08. 24
Molnár Zsoltnak a Rotors § Cams ügyvezetőjének, illetve az FPV Egyesület Alelnökének gondolatait olvashatjuk az alábbiakban. A technológia fejlődés eredményeként a kamerákkal is felszerelt kisméretű drónok ma már nagy tömegben, akadálytalanul érhetőek el a felhasználók széles rétegei számára akár az internetről megrendelve, akár a nagyáruházak, vagy az erre szakosodott üzletek polcairól. Lehet egyszerű játékszer, vagy komoly munkaeszköz, egy dolog azonban mindenképpen közös bennük, az eszközökkel „új dimenzióba” lépnek a mindennapi alkalmazások során. Ez az „új dimenzió” a légtér, ahol...
2015. 08. 09
1995. évi XCVII. törvény 6§ (5) bekezdés: „A légiközlekedési hatóság, az állami célú légiközlekedéssel összefüggő feladatok tekintetében a katonai légügyi hatóság engedélyével repülhet a magyar légtérben az a légi jármű, amely vezető nélküli repülésre alkalmas, továbbá a jogszabályban meghatározott repülőmodell, illetve repülőeszköz. Lakott terület felett a modellrepültetés a légiközlekedési hatóság engedélyén túlmenően csak a helyi önkormányzat által feladatkörében kiadott rendeletben kijelölt területen és feltételek mellett hajtható végre.”  1995. évi XCVII. törvény 69§ (5)...
2014. 09. 04
Több nemzetközi tudományos oldal, és a NASA is beszámolt arról, hogy a szokásos 11 éves ciklushoz érkeztünk ismét. Minden ilyen ciklus tetőpontján a napkitörések megerősödnek, amik hatással lehetnek a GPS vételre is. Ez a ciklus néhány hétig is eltarthat. Ezért fokozottan kérünk mindenkit, hogy ügyeljen a GPS módban való repülésre, és az oldal alján elhelyezett K-Index mutatót figyelve mérlegeljen. Ha ez az érték sárga, vagy piros, ne repüljenek GPS módban, mert könnyen gépvesztéshez, balesethez vezethet.
2014. 09. 04
Sokan kérdezték, hogy miért fizesse ki a céges tagsági díjat nálunk? Miért jó neki és hasonlók. Mivel nálunk vannak céges felhasználók is szép számmal így sok tapasztalat akad sok téren. És mi merünk és tudunk egyeztetni az illetékes hatóságokkal is. :) Egyesületünk a céges tagjainak segítséget tud nyújtani a tevékenységi engedélyek összeállításában, hogy gördülékenyen menjen az engedélyek megszerzése. (akár korlátozott légterekben is) Tudunk segíteni az üzemeltetési leírás összeállításában, technikai, üzemeltetési, szervizelési kérdésekben, biztosításban, repülési profil és munkaterület...
2014. 09. 01
Mivel sokan nincsenek tisztában, hogy most érvényes jogszabályok szerint hogyan lehet használni a multikoptereket, repülőket "drónokat" a Légügyi hatóság összeszedte a rájuk vonatkozó szabályokat. Igaz nincs rá nevesített jogszabály de amikor 1995-ben kiadták még nem is léteztek ezek az eszközök. Itt találod a jogszabály kivonatokat. Illetve itt tudsz még tájékozódni. (Facebook link)
2014. 09. 01
A Magyar FPV Egyesület tagsági formája két fő részre bontható, hobbi és kereskedelmi (céges). A hobbi kategória, a szórakozás célú modellezést űzők számára tett létrehozva. A kereskedelmi (céges) kategória, mint az elnevezése is mutatja főként a kereskedelmi munkát végzőket célozza meg. 1.) Hobbi kategória. Feltöltés alatt. 2.) Felhasználói kategória. Feltöltés alatt. Tevékenységi engedély és légtérhasználati engedély igényléséhez szükséges a pilóta nélküli légi járművek üzemeltetése szóló felelősségbiztosítás megléte! Tevékenységi engedélyt és légtérhasználati...
2014. 08. 12
- Éves biztosítás. - Biztosítás kezdete: a befizetés és visszaigazolás időpontja. - Biztosítási évforduló tárgyi év augusztus 1. - Jogosultság: Tagság alapján hobbi, vagy felhasználói szinten jogszerűen végzett pilóta nélküli légijármű üzemeltetési felelősségbiztosítás. - Területi hatály: Magyarország. - Éves biztosítási díj egyénenként érvényes.
2014. 08. 12
Ebben a cikkben szeretnénk segítséget nyújtani azoknak, akik el szeretnék kezdeni az FPV repülést. Igyekszünk általános információkkal ellátni, néhol esetleg konkrét javaslatokkal is segíteni. Az FPV repülés sokkal nehezebb mint elsőre látszik. Senki ne próbáljon meg modell repülési múlt nélkül FPV repülni, mert csak törés, és gépelvesztés lesz a vége. Ha rendelkezünk modell repítési tapasztalattal, első alkalmakkal érdemes egy megfigyelő személlyel végezni a repülést. A legjobb ha a megfigyelő személy rendelkezik FPV tapasztalatokkal. Válasszunk olyan helyszínt ahol könnyebb a levegőből a...
2014. 05. 22
A légtér az atmoszféra meghatározott része, mely egy adott ország ellenőrzése és irányítása alá tartozik, és ahol a repülőgépek meghatározott szabályok szerint közlekednek. A magyar légtér Magyarország területe fölött, talajszinttől FL660-ig (FL – Repülési magasság (Flight Level) (1 = 100 láb) FL660 = 66000 láb = 20 116.8 méter) terjed. A magyar légtér határa megegyezik a Magyar Köztársaság országhatárával, azaz magyar légtér az egész ország feletti terület. De nem lehet mindenütt repülni. Alapvető felosztás a légtér ellenőrzött és nem ellenőrzött légtérre való felosztása...
2014. 05. 17
Egyesületünk egyik legfontosabb célkitűzése a FPV modellezés szerelmeseinek nyújtotta támogatás. Ám, hogy a hobbink zavartalan, és atrocitás mentes legyen, így az első és legfontosabb a biztonság. Biztonságos repülés alapfeltétele, hogy bizonyos szabályokat elfogadjunk, és be is tartsunk, hiszen a levegőben más repülő eszközök is tartózkodnak. Éppen ezért az egyesület Biztonsági ajánlást hozott létre, amelyet a tagjai kötelező érvényűen betartanak.
2014. 03. 31
Biztonsági ajánlás FPV modellezőknek   1.   Általános szabályok: Alkohol, illetve, bármely más tudatállapot módosító hatású szer hatása alatt lévő személy, modellt nem indíthat, nem üzemeltethet.   A modellezés során bekövetkezett balesetekért, az okozó, anyagi és erkölcsi felelőséggel tartozik.   A repülésért és a repülőgépért annak tulajdonosa, üzemeltetője a felelős. A felelősség kiterjed a gép megfelelő műszaki alkalmasságára és a megfelelő eszközök megválasztására is. A repülőgép alkotó elemeinek megválasztásánál törekedni kell arra, hogy azok a megfelelő...
2014. 03. 31
Hivatalosan is bejelentette a FatShark az új szemüvegének érkezését, melynek neve Dominator HD Nagyon rég óta szivárognak ki információk a FatShark háza tájáról az új szemüvegről, melyben sok újdonság lát napvilágot. Ezek az újítások szerencsére nem csak az ár növelésére alkalmasak, hanem valóban hasznos dolgok. Ilyen a legszembetűnőbb, amit először vehetünk észre, ami nem más mint a készülék színe. Előre nem is gondolnánk, hogy ennek az újításnak nem csak esztétikai oka van, hanem talán az eddigi cápás szemüvegek legnagyobb problémáját hivatott kiküszöbölni. Ez a probléma nem más, mint a...
2014. 02. 04
Érdekes trikoptert koncepcióval állt elő egy amerikai cég. Egy kis méretű, összecsukható trikopter látott napvilágot. Bár a mobil eszközre sugárzott videó jel kicsit játékszerűnek hat, de az koncepció nem rossz.   Bővebben: http://www.kickstarter.com/projects/749707768/the-pocket-drone-your-personal-flying-robot
2014. 01. 09
Ismét kezdők számára kedveskedik a FatSark. Egy megfizethető kezdő csomagot jelentet meg a jövő héten, melynek tartalma lesz egy TeleporterV3 szemüveg, egy 250mW-os 5,8GHz-es videó adó, és egy új kamera is ebben a csomagban debütál. A kamera neve PilotHD. 720p-ben rögzíti a képanyagok, miközben élő képet is biztosít. Lényeges tulajdonsága még, hogy támogatja a 16:9-es képarányt. Egyenlőre egy tesztvideót készített csak a gyártó. A csomagot jövőhéten a HobbyKing fogja bemutatni 200$ körüli áron. http://www.youtube.com/watch?v=wEEGozLcvtw Itt megvásárolható: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...
2013. 07. 21
Bizonyára sokan vagyunk, akik rászánták magukat, és nagy sóhajtozás közepette megrendelték a FatShark legdrágább szemüvegét az Attitude SD-t. Mint már előző cikkünkbe is írtuk, egy kiváló szemüveg, de sokan nem barátkoztak meg a HeadTracker "biztonsági" funkciójával, miszerint 90 fokba elforgatva az alapállapottól, vagy hirtelen mozgásoknál a HeadTracker lekapcsol. Ezt azzal indokolták, hogy ez egy biztonsági funkció, mikor az ember viszi le a szemüvegét és mozgatja a szemüveget ne okozzon kárt a pan/tilt szervókba, mechanikába. Az első készülékek eladása után már látta a a cég, hogy ez a...
2013. 07. 14
Egyesületünk örömmel értesíti tagjait, hogy létrejött az első partner kapcsolatunk. Nagyon sokan használnak GoPro kamerákat FPV-re. Tökéletes az élő videó kimenete, és mindeközben a legjobb minőségben rögzíti is a képanyagot. Jónéhányan próbálkoztak már sok-sok féle kamerával, de az esetek többségében mindig GoPro lett a vége. Mivel ez a kamera a nem éppen az olcsó kategória - a minőségnek ára van mint tudjuk - ezért egyesületi tagjainknak a GoPro Cam 10% kedvezményt biztosít, a már amúgy is piacvezető áraiból, amiért mi nagyon hálásak vagyunk. Tel: +3620/340-8071 Minden...
2013. 07. 13
Hamarosan érkeznek a FatShark új szériás HD-nak nevezett eszközei. A név sok mindent elárul, de pontos adatokat még nem árultak el. A fejlesztések így is csúsztak, mert az előző év végére ígérték a termékeket. Mint megtudtuk az utolsó teszteket hajtáj végre a DominatorHD szemüvegen, amelyről néhány érdekességet is elárultak. Az egyik ilyen, hogy a IPD (Szemtengely közötti távolság) állítása még nagyobb határok között mozgatható mint eddig. (57-73mm) Továbbá új fajta szellőztetést kap a szem körüli részt, így csökkentve a párásodást. Az is kiderült, hogy lesz rajta kompozit, és HDMI bemenet....
2013. 07. 13
Úgy látszik sok országban még nem jöttek rá, hogy a videó jel nagyobb távolságainak áthidalására tökéletes megoldás az antennák lecserélésére, aminek erősítése nagyobb, vagy a karakterisztikája számunkra megfelelőbb. Éppen ezért úgy gondolják, hogy a videó adó teljesítményét kell növelni. És amikor már-már úgy gondolnánk, hogy nem lehet számunkra megfelelő kis méretben nagyobb teljesítményű, akkor jön egy kis kínai cég, és gyárt egy megdöbbentőt. Éppen ilyen ez az 1,2Ghz-es videó adó, aminek kimenő teljesítménye 2.5W (2500mW) Ez a teljesítmény olyan annyira hatalmas, hogy több tapasztalat...
2013. 07. 09
6. Modell Repülést Segítő rendszerek 6.1 Giroszkópok, gyorsulás érzékelők (működésük, felhasználási lehetőségek, korlátok) 6.2 OSD, videó jellel továbbított modell repülési adatok (fajtáik, jellemzőik, továbbított adatok felhasználhatósága) 6.3 Komplex modell stabilizáló rendszerek (elvi felépítés, funkciók, paraméterek, beállítás stb.)
2013. 07. 09
5. Videó jelátvitel 5.1 Videó jel (felépítése hang-videó sáv, sávszélességek, videó jel működése, terjedés, képminőség) 5.2 Videó jel frekvenciák (törvényi háttér, alkalmazhatóság, teljesítmény szintek, felhasználhatóság jellemzői) Videó jel átvitelére a free sávokban csak 2400MHz-től kezdődően van lehetőség és max. 25mW-al.  2400-2480MHz; 5725–5875 MHz ugyanez az amtőr sávokban 1240MHz-től lehetséges.
2013. 07. 09
4. Távirányítás 4.1 Távirányítás frekvenciái (frekvencia kiosztás, teljesítmények, törvényi háttér) 4.2 Rádió frekvenciás irányítás műszaki alapja (alapfogalmak, AM, FM, szórt jel, jel felépítése, frekvenci-jel-hatótávolság kapcsolata stb.) Free frekvenciaként használható teljesítmények: - 433MHz-en: 0,025W - 2400MHz-en: 0,025W - 5800MHz-en: 0,1W Rádióamatőr licensszel (CEPT) használható teljesítmények: - 70MHz-en: 100W - 433MHz-en: 1000W - 1240MHz-en: 150W - 2400MHz-en: 150W - 5800MHz-en: 75W Távirányításra engedély nélkül használható frekvenciák 27MHz (0.1W) ...
2013. 07. 09
3. Modell repülés fogalma, elméleti alapjai 3.1 Modell repülőgép fogalma (törvényi hivatkozással) 3.2 Repülőgép modell felépítése, alapvető elemi (szervók, motorok, akkumulátorok, feszültség szintek, áram fogyasztás, akkumulátorok működése, villamos alapfogalmak stb.) 3.3 repítés gyakorlati megvalósítása - starthely berendezése - felszállás előtti ellenőrzés - felszállás - egyenes repülés - alkalmazkodás a mozgó levegőhöz (szél) - leszállás - kikapcsolás 3.4 különleges helyzetek kezelése - átesés (dinamikus átesés) - dugóhúzó - súlypont szerepe a kivételnél - elektronika...
2013. 07. 09
Nagyon sokaknak okozott fejtörést a két gyártó által preferált frekvencia kiosztások eltérése. Úgy látszik ezt egy kínai gyártó (ki más) felismerte, és végre végeredményként megalkotta azt az adó-vevő párost, ami mind a két csatorna kiosztást támogatja. Szerencsére jó kínai gyártóhoz méltóan az ára sem lett borsós. Egy 600mW-os adó és a vevő mindössze 110 dollárba kerül. Megrendelhető: http://www.foxtechfpv.com/58g-600mw-32ch-vtxrx-p-1118.html Join the Forum discussion on this post
2013. 07. 07
AMLS - Tengerszint feletti magassága (Height above mean sea level) FAB - funkcionális légtérblokk (Functional airspace block) FL - Repülési magasság (1 = 100 láb) (Flight Level) GND - föld (Ground) ICAO - Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) ILS - műszeres leszállító rendszer (Insrument Landing System) MCTR - Rakétatechnológiai Ellenőrzési Rendszer (Missile Technology Control Regime) MTMA - Katonai Forgalomirányítási Hivatal (Military Traffic Management Agency) VOR - VHF körsugárzó rádió irányadó (VHF...
2013. 07. 02
Kereskedelmi “Drónos” UAV Repüléshez szükséges hivatalos engedély kérés menete   Napi légtérfelhasználási terv (HungaroControl)   Aktuális információk (HungaroControl)   A verbális kommunikációra nem használt, de a navigáláshoz és a leszállítórendszerekhez alkalmazott egyéb frekvenciák a következők: 255‑495 kHz Útvonal irányadók (NDB) 505‑1606,5 kHz Bevezető irányadók 108‑111,975 MHz Műszeres leszállító rendszer iránysávadó (ILS LOC) 108‑117,975 MHz Közelkörzeti körsugárzó rádió-irányadó rendszer (TVOR) illetve az útvonali körsugárzó rádió-irányadó...
2013. 07. 02
Úgy érezzük itt az idő egy teljes Fatshark szemüveg paletta áttekintésére, ugyanis a választék elég bőséges. Ezzel is elősegítenénk a választás előtt állókat, akik ezen márka mellett döntöttek. Nézzük sorban őket: RCV922 BASE RCV922 AE (Aviator) Predator (V1, V2) Dominator (1st, 2nd, 3rd generáció) Teleporter Base SD Attitude SD     Lássuk kicsit részletezve. RCV922 BASE Technikai információk: Felbontás: 640x480 (VGA) FOV: 46 fok Írisz távolság: állítható Videó jel: PAL/NTSC...
2013. 06. 30
Fatshark új szemüveggel lépett a piacra. Létjogosultságát kétségbe vonnál, mert mint a címben is látszik, egy QVGA (320x200)-as szemüvegről van szó. Az ára végett kiváló lehet kezdőknek, vagy annak aki szeretne szemüveggel FPV-zni, de nem engedheti meg magának a drágább kategóriát. Természetesen megtalálható benne a már megszokott 5,8GHz-es videó vevő. Ami újdonság, hogy a HeadTracker működéséhez már nem szükséges kábel, ugyanis bele építettek egy 433MHz-es (ImmersionRC) 10mW-os adót. Ez mellett az ára sem elhanyagolható dolog, ugyanis a 145 Eurós (Union belüli ár) elég vonzó lehet a kezdők...
2013. 06. 30
vezérsíkok, kormányok 2.1Stabilitás kérdései A modell stabilitásának igénye jelentős mértékben függ a felhasználástól. - nagyon stabil modell :kezdők oktatása, szabadon repülő modellek, ... - stabilan repülő modell: FPV modellek, vitorlázó modellek,... - pontosan beállított modell: műrepülő modell, verseny modellek, ... - nem stabil modellek: 3D-s repülésre, trükkökre alkalmas modellek egy része A hossz irányú stabilitás: A súlypont helyzete jelentősen befolyásolja a hosszirányú stabilitás. Orr nehéz modellnél: - a leszállásnál lehet vezérsík átesésre...
2013. 06. 28
1.1 Bernoulli törvénye E= Az energia megmaradás törvénye az áramló gázokra vonatkoztatva. - A levegő helyzeti energiája: statikus nyomással arányos. - mozgási energiája: a sebesség négyzetével arányos - Az energiák összege állandó. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ahol a levegő a szárny mentén gyorsan áramlik, a szárny felületén kisebb a nyomás, mint azon a felületen, ahol lassan áramlik. 1.2 szárny körüli áramlás Szárny profil körüli áramlás: http://www.youtube.com/watch?v=6UlsArvbTeo Normál áramlás: A szárny felső felületén a levegő sebessége...
2013. 06. 28
MRS repülés MRS repülés alapjai Petrics Péter MRS: Modell Repülést Segítő A leírás célja az olyan elméleti alapok ismertetése, amelyek szükségesek a repülésre alkalmas modellek irányításához, üzemben tartásához. Ez a leírás nem törekszik alapos tudásanyag ismertetésére, csak a főbb jelenségek fontosabb összefüggéseinek ismertetésére. Javasolt irodalom: - Hársfalvi Sándor Repülőmodellezés I és II - http://www.f3a.hu/trimm/trimm.php 1. Levegőnél nehezebb, szárnyas repülés fizikai alapjai 2. Repülő szerkezetek...
2013. 06. 28
Az idei első találkozón forgatott az RC Magazin két riportot az FPV egyesület alapító tagjaival. A két alany Radvány Tamás (Stallmaster) és Kovács Gábor (gaben) volt.
2013. 06. 28
Keresd meg, és nézz minket a Youtube csatornánkon! Magyar FPV Egyesület YouTube csatornája
2013. 06. 28
Rádióamatőr vizsgára felkészítő dokumentumok: 1, Bevezetés 2, Amatőr forgalom 3. Műszaki 3.01, Egyenáram 3.02, Váltakozóáram 3.03, Félvezetők 3.04, Erősítők 3.05, Oszcillátorok 3.06, Szűrők 3.07, Tápegységek 3.08, Rádió adás és vétel 3.09, Rádió vevőkészülékek 3.10, Rádió adók 3.11, Antennák 3.12, Műszerek és mérések 3.13, Hullámterjedés 3.14, Zavarvédelem 4, Az amatőrködésre vonatkozó szabályok 5, Biztonságtechnika Vizsgakérdések:        1. harec_1_muszaki     ...
2013. 05. 27
Már a Facebook-on is megtalálhatóak vagyunk. Lájkolj minket! Magyar FPV Egyesület Facebook oldala  
2013. 05. 07
Ha csatlakozni szeretnél az Egyesülethez, akkor nincs más dolgod, mint kitölteni a jelentkezési lapot és visszajuttatni nekünk, illetve kifizetni az éves tagdíjat, majd igény esetén a választott biztosítás díját.   Magánszemélyeknek, szabadidős tevékenységet folytatók részére: Tagdíj:  5000 forint / pilóta / naptári év A biztosítási díj: biztosítási feltételek szerint DOE Belépési nyilatkozat (Magánszemélyeknek) Cégeknek, kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozások részére: Tagdíj:  50 000 forint / cég / naptári év A biztosítási díj: biztosítási...
2013. 05. 07
Üdvözlet! Az FPV Egyesület 2013. április 14. megalakult.
2013. 05. 06

Küldetésünk

A DOE küldetése

A biztonságos pilóta nélküli repüléshez szükséges műszaki-technikai, vezetési-irányítási és repülésbiztonsági tudásbázis rendszerezése és tagjai közötti megosztása; a normatív és etikai szabályrendszerek megteremtése, illetve azok kialakításában való közreműködés; az ágazat szereplői közötti egyeztetés, koordináció; a jogalkotókkal és hatóságokkal történő együttműködés.

 

Elérhetőségek

E-mail:
gergely.tuzson (kukac) doe.hu
vagy
tivadar.neuwald (kukac) doe.hu

Facebook:
https://facebook.com/dronszabalyok
https://facebook.com/doe.hu

Levelezési cím:
2039 Pusztazámor, Névtelen utca 9.

Telefon:
+36 (70) 4505960 vagy  +36 (30) 9821368