Alapszabályzat
A Drónpilóták Országos Egyesülete alapszabálya
A Drónpilóták Országos Egyesülete a pilóta nélküli légi járművet üzemeltetők és felhasználók tevékenységének támogatásával foglalkozik.
Jelen Alapszabály a 2016-ban elfogadott alapszabálynak a 2022. január hó 16. napján kelt módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szövege
I.
Az Egyesület adatai
- Az Egyesület teljes neve: Drónpilóták Országos Egyesülete
- Az Egyesület székhelye: 1164 Budapest, Csókakő utca 6/A
- Az Egyesület működési területe: Magyarország
- Az Egyesület honlapja: www.doe.hu
ll.
Az Egyesület célja és feladatai
- Az Egyesület célja: Biztonságos pilóta nélküli repülés megvalósítása, szabály rendszerének
kialakítása, koordinálása, együttműködve a jogalkotókkal és hatóságokkal a megfelelő szabályozás
érdekében.
- Az Egyesület céljának megvalósítása érdekében együtt működik minden állami, társadalmi és gazdálkodó szervezettel, más egyesülettel és Egyesülettel, amelyek segítik az Egyesület eredményes
működését és céljainak megvalósítását.
- Az Egyesület céljai megvalósításához szükséges anyagi feltételek megteremtése érdekében a jogszabály előírásai szerint gazdasági, vállalkozási tevékenységet folytathat, gazdasági társaságot és alapítványt hozhat létre, ilyenbe tagként beléphet. Ebben a közgyűlés dönt.
- Az Egyesület speciális rádióamatőr egyesületként is működik. A specialitása, hogy a rádióamatőr tevékenységből leginkább a pilóta nélküli repüléssel kapcsolatos tevékenységeket végzi.
- A pilóta nélküli repülés bonyolult műszaki feladatok összessége, ezért az egyesület ajánlásokat dolgoz ki a megfelelő és biztonságos működés feltételeinek megteremtése érdekében.
- Gondoskodik a tagok igény szerinti továbbképzéséről, illetve a céljával összefüggő, kiegészítő képzések előfeltételeinek biztosításáról.
- Olyan internetes weboldalt működtet, amelyen keresztül a tagjai információhoz juthatnak.
- Tagjai számára segítséget nyújt a biztonságos pilóta nélküli repülés eléréséhez szükséges feltételek megteremtéséhez
- FPV találkozókat és népszerűsítő repüléseket szervez.
III.
Az Egyesület tagsága
1.Az Egyesület tagja lehet az a természetes személy, jogi személy, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki elfogadja az Egyesület Alapszabályát és fizeti a tagdíjat.
A tag felvételéről – írásbeli felvételi kérelme alapján – az Egyesület Elnöksége dönt. A tagfelvételről az Elnökség a kérelem beérkezésétől számított 30 napon belül egyszerű szótöbbséggel határoz. Határozatát annak meghozatalát követő 8 napon belül elektronikus üzenetben (e-mailben) kell megküldenie a tagfelvételt kérelmező számára, vagy a DOE honlapon az egyesületi tagság részére fenntartott zárt csoportba történő belépési jogosultság létrehozásáról történő elektronikus értesítéssel. A tagfelvételi kérelem elutasítása esetén jogorvoslatnak helye nincs.
Az Egyesület rendes tagjának jogai:
– részt vehet az Egyesület tevékenységében és rendezvényein, továbbá a Közgyűlés határozatainak meghozatalában szavazati joggal, észrevételeket, javaslatokat tehet, véleményt nyilváníthat az Egyesület működésével kapcsolatban, felszólalhat és kérdéseket is feltehet;
– a tag ajánlásokat tehet az Egyesületet érintő kérdések megtárgyalására;
– felvilágosítást kérhet az Egyesület tevékenységéről, amelyre az Egyesület 30 napon belül köteles választ adni;
– választhat, illetve választható az Egyesület ügyintéző és képviseleti szerveibe, illetve tisztségeire;
– indítványt tehet a Közgyűlés és az Elnökség napirendi pontjaira;
– betekinthet az Egyesület nyilvántartásába, irataiba,
– a tagok egyharmada írásban ok és cél megjelölésével rendkívüli Közgyűlés és rendkívüli elnökségi ülés összehívását kezdeményezheti,
– az egyesület szolgáltatásait igénybe veheti.
Az Egyesület tagja vállalja a pilóta nélküli légi járművekre, a frekvenciahasználatra vonatkozó szabályok betartását. Súlyos jogsértés esetén az elnökség kezdeményezi a tag kizárását.
Az egyesület tagja vállalja továbbá, hogy a belépést követően, illetőleg jelen alapszabály módosítástól számított egy éven belül legalább az A/1-A/3 kategóriára vonatkozó távpilóta kompetencia tanúsítvány megszerzését és tagsági jogviszonya alatt a tanúsítvány érvényességének fenntartását.
- Az Egyesület tagsági formái
Magánszemély tag: természetes személy, aki kereskedelmi és szolgáltatói tevékenységet nem folytat.
- Kereskedelmi tag: jogi személyek, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek (Egyéni vállalkozó, valamint egyéb céges formák), melyek kereskedelmi és szolgáltató tevékenységet folytatnak
- Az Egyesület természetes személy tagjai jogaikat kizárólag személyesen gyakorolhatják. A jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet tagok jogaikat képviselőik útján gyakorolják.
- Az Egyesület rendes tagja köteles az Egyesület Alapszabályát, határozatait betartani, valamint részt venni az Egyesület munkájában, elősegíteni a kitűzött célok megvalósítását, köteles a közgyűlés által meghatározott tagdíjat rendszeresen megfizetni, köteles lakcímét annak megváltozását követő 8 napon belül az elnökséghez bejelenteni, nem veszélyeztetheti továbbá az egyesület céljainak megvalósítását és az egyesület tevékenységét.
- A tagsági viszony megszűnik:
– a tag halálával, illetve nem természetes személy esetében a tag jogutód nélküli megszűnésével,
– az Egyesület megszűnésével,
– a tag kilépésével,
– a tag kizárásával.
- Az Elnökség (Isd. IV/1 .pont) kizárhatja az Egyesület tagjai közül
– azt a tagot, aki kettő hónapon keresztül az elnökség írásbeli felszólítása ellenére elmaradt a tagdíj megfizetésével.
– azt, akit bíróság jogerős és végrehajtandó szabadságvesztés büntetésre ítélt és a közügyektől eltiltott.
– azt a tagot, aki a pilóta nélküli légi járművekre, a frekvenciahasználatra vonatkozó szabályok betartását, súlyosan, vagy többször megszegi.
Az elnökség nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel kizárhatja továbbá az egyesület tagjai közül azt a tagot, aki jelen alapszabály rendelkezéseit vagy a közgyűlés határozatát súlyosan vagy ismételten sértő magatartást tanúsít.
A kizárási eljárást bármely tag vagy egyesületi szerv kezdeményezésére az elnökség folytatja le. A kizárási eljárásban a tagot az elnökség ülésére meg kell hívni, azzal a figyelmeztetéssel, hogy a szabályszerű meghívása ellenére történő távolmaradása az ülés megtartását és a határozathozatalt nem akadályozza. Az ülésen biztosítani kell számára a védekezési lehetőséget. Az ülésen a tag képviselővel is képviseltetheti magát. A tag kizárását kimondó határozatot írásba kell foglalni és indokolással kell ellátni; az indokolásnak tartalmaznia kell a kizárás alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat, továbbá a jogorvoslati lehetőségről való tájékoztatást. Az elnökség a kizárásról szóló határozatot a tagkizárási eljárás megindulásától számított 30 napon belül meghozza és 8 napon belül igazolható módon közli az érintett taggal. Az Elnökség tagjainak fegyelmi ügyében a Közgyűlés dönt. A kizárási eljárást első fokon az elnökség folytatja le. Az eljárás megindítását bármely tag írásban kezdeményezheti. Az eljárás alá vont taggal az eljárás megindítását és az ellene felhozott okokat, annak bizonyítékait közölni kell. Lehetőséget kell biztosítani számára, hogy védekezését és bizonyítékait előadja. A taggal az elnökség indokolással ellátott kizáró határozatát írásban közölni kell.
A kizárt tag a kizárással kapcsolatos elsőfokú elnökségi határozat ellen, a kézbesítéstől számított tizenöt napon belül az Egyesület Közgyűléséhez fellebbezéssel élhet. A közgyűlés a fellebbezés tárgyában a soron következő ülésén nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt. A közgyűlés határozatát annak meghozatalakor szóban kihirdeti és 8 napon belül írásban, igazolható módon is közli az érintett taggal. Ezen felül a határozatot a kizárt tag 30 napos jogvesztő határidőn belül bíróság előtt megtámadhatja.
A kilépési szándékot az Elnökséghez kell írásban bejelenteni. Ezen írásbeli nyilatkozat bármikor benyújtható, indoklási kötelezettség nélkül. A kilépő tag kilépettnek tekinthető az Elnökséghez megküldött lemondó nyilatkozatával, vagyis a tagsági jogviszony a nyilatkozatának az Elnökséghez történő megérkezése napján szűnik meg.
- A tagdíjat az Elnökség javasolt módosítására a Közgyűlés állapítja meg.
A tagdíj egységesen magánszemélyeknek és kereskedelmi tagoknak 15 000 Ft/év
Az éves tagdíjat minden év március 31-ig, vagy belépéskor kell kifizetni. Az év közben belépő tag az egész éves díjat kell fizesse, attól függetlenül, hogy az év melyik hónapjában lép be az Egyesületbe.
Kizáráskor, kilépéskor a tagdíj nem kapható vissza.
- A tagfelvétel elutasítása esetén az elnökségi döntéssel szemben rendes tag kezdeményezheti a közgyűlésen az elnökségi döntés felülvizsgálatát a döntésről szóló tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül.
Rendes tag, tag felvétel esetén az elnökség döntésének közgyűlésen való felülvizsgálatát kérheti.
- Az Egyesület által hozott kötelező érvényű ajánlásokat minden esetben betartja, egyéb ajánlások betartását lehetőségeihez mérten figyelembe veszi.
IV.
Az Egyesület szervezete
- Az Egyesület szervei:
Közgyűlés
Elnökség
Felügyelőbizottság
- A Közgyűlés az Egyesület legfőbb döntéshozó szerve, amelyet a tagok összessége alkotja. A Közgyűlést évente egyszer össze kell hívni a hely, az időpont és a napirendi pontok előzetes közlésével. Az Elnök köteles a tagnyilvántartásban szereplő tagok részére a Közgyűlés időpontja előtt legalább tizenöt nappal meghívót küldeni. A közgyűlést elektronikus tértivevényes üzenetben (e-mail) kell összehívni.
A közgyűlési meghívó tartalmazza az egyesület nevét, székhelyét, a közgyűlés helyét, idejét és a javasolt napirendi pontokat. A napirendi pontokat a meghívóban legalább olyan részletezettséggel kell rögzíteni, hogy a szavazásra jogosult tagok álláspontjukat kialakíthassák.
A közgyűlési meghívót az egyesület székhelyén és honlapján nyilvánosságra kell hozni.
A közgyűlési meghívóban közölni kell azt az időpontot, amelyben az ismételt Közgyűlést meg kell tartani, ha az eredeti időpontban megtartott Közgyűlés nem határozatképes. A megismételt Közgyűlés a meghívóban közölt napirendi pontok körében a jelenlevők számára tekintet nélkül határozatképes, ha erről a körülményről a tagokat az eredeti meghívóban előre tájékoztatták. A közgyűlési meghívó kézbesítésétől vagy közzétételétől számított 3 napon belül a tagok és az egyesület szervei az elnökségtől a napirend kiegészítését kérhetik, a kiegészítés indokolásával. A napirend kiegészítésének tárgyában az elnökség 2 napon belül dönt. Az elnökség a napirend kiegészítését elutasíthatja vagy a kérelemnek helyt adhat. Döntését, továbbá elfogadás esetén a kiegészített napirendi pontokat minden esetben annak meghozatalától számított legkésőbb 2 napon belül igazolható módon közli a tagokkal. Ha az elnökség a napirend kiegészítése iránti kérelemről nem dönt, vagy a kiegészített napirendi pontok szabályszerű kézbesítése nem állapítható meg, úgy a közgyűlés a napirend elfogadásáról szóló határozat meghozatalát megelőzően külön dönt a napirend kiegészítésének tárgyában, azzal, hogy a szabályszerűen nem közölt napirenden szereplő kérdésben csak akkor hozható határozat, ha valamennyi részvételre jogosult jelen van és a napirenden nem szereplő kérdés megtárgyalásához egyhangúlag hozzájárulnak.
- Közgyűlést össze kell hívni:
– ha a tagok egyharmada cél és az ok megjelölésével írásban kéri ezt,
– ha az Elnökség rendkívüli Közgyűlés összehívását tartja szükségesnek,
– ha a bíróság a Közgyűlés összehívását elrendeli,
– fellebbezéses esetek mindegyikében.
Az elnök köteles a közgyűlést haladéktalanul összehívni a szükséges intézkedések megtétele céljából, ha
a./ az egyesület vagyona az esedékes tartozásokat nem fedezi;
b./ az egyesület előreláthatólag nem lesz képes a tartozásokat esedékességkor teljesíteni; vagy
c./ az egyesület céljainak elérése veszélybe került.
Ezekben az esetekben az összehívott közgyűlésen a tagok kötelesek az összehívásra okot adó körülmény megszüntetése érdekében intézkedést tenni vagy az egyesület megszüntetéséről önteni.
- A Közgyűlés összehívása az elnök feladata. A tag a legfőbb szerv ülésén tagsági jogait személyes részvétel helyett elektronikus hírközlő eszközök igénybevételével akkor gyakorolhatja, ha a létesítő okirat az igénybe vehető elektronikus hírközlő eszközöket, valamint azok alkalmazásának feltételeit és módját úgy határozza meg, hogy a tagok azonosítása, és a tagok közötti kölcsönös és korlátozásmentes kommunikáció biztosított legyen. Erre tekintettel a közgyűlés dönt arról, hogy a tagok közötti kölcsönös és korlátozásmentes kommunikáció konferenciabeszélgetés formájában biztosított, az elektronikus szavazás pedig az egyesület honlapján történik. A szavazó felület eléréséhez a tagnak felhasználónevével es jelszavával kell bejelentkeznie. A szavazást követően a tag e-mail visszaigazolást kap, ennek elmaradása eseten ezt a tényt jeleznie kell az elnokseg@doe.hu e-mail címen.
- A Közgyűlés határozatképes, ha azon a szavazásra jogosult tagok több mint a fele jelen van. A határozatképtelenség miatt elhalasztott Közgyűlés változatlan napirend mellett határozatképes a megjelent tagok számától függetlenül. A határozatképességet minden határozathozatalnál vizsgálni kell. A közgyűlés megnyitását követően elsődlegesen meg kell állapítani a határozatképességet, vagyis az aktuális taglétszámhoz képest a megjelent és szavazásra jogosult tagok számát. A közgyűlés a napirendi pontok tárgyalását megelőzően egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással megválasztja a levezető elnök személyét, továbbá a jegyzőkönyvvezető és két jegyzőkönyv hitelesítő személyét, valamint szükség esetén a két fős szavazatszámláló bizottságot.
A közgyűlésről jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet a jegyzőkönyvvezető és a két jegyzőkönyv hitelesítő ír alá. A jegyzőkönyv tartalmazza a határozatok sorszámát, a döntésének tartalmát, időpontját és hatályát, illetve a döntést támogatók és ellenzők számarányát (ha lehetséges, személyét).
A tagok határozatukat a határozatképesség megállapításánál figyelembe vett szavazatok többségével hozzák meg. A határozat meghozatalakor nem szavazhat az,
- a) akit a határozat kötelezettség vagy felelősség alól mentesít vagy a jogi személy terhére másfajta előnyben részesít;
- b) akivel a határozat szerint szerződést kell kötni;
- c) aki ellen a határozat alapján pert kell indítani;
- d) akinek olyan hozzátartozója érdekelt a döntésben, aki az egyesületnek nem tagja;
- e) aki a döntésben érdekelt más szervezettel többségi befolyáson alapuló kapcsolatban áll;
vagy
- f) aki egyébként személyesen érdekelt a döntésben.
- A Közgyűlés üléseit az Elnök vezeti. Az Elnök a Közgyűlés levezetésével mást is megbízhat.
A Közgyűlésről jegyzőkönyv készül, amelyet az elnök és két, a Közgyűlés által megválasztott tag
hitelesít.
- A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:
– az Egyesület megalakulásának, feloszlásának, megszűnésének, más Egyesülettel történő egyesülésének, vagy szétválásának a kimondása;
– az Alapszabály elfogadása és módosítása;
– tisztségviselők megválasztása és visszahívása; ha a tisztségviselő feladata ellátására méltatlanná válik;
– tagdíj mértékének megállapítása;
– az Elnökség éves beszámolójának elfogadása; az éves költségvetés megállapítása
– gazdasági, vállalkozási tevékenység indítása, megszüntetése, gazdasági társaság, illetve alapítvány létrehozása, megszüntetése, illetve tagként való belépése;
– előző évről szóló számviteli beszámoló elfogadása;
– a vezető tisztségviselő feletti munkáltatói jogok gyakorlása, ha a vezető tisztségviselő az egyesülettel munkaviszonyban áll;
– az olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet az egyesület saját tagjával, vezető tisztségviselőjével vagy ezek hozzátartozójával köt;
– a jelenlegi és korábbi egyesületi tagok és a vezető tisztségviselők elleni kártérítési igények érvényesítéséről való döntés;
– döntés minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály vagy az alapszabály a Közgyűlés hatáskörébe utal.
A közgyűlés napirendjén kötelezően szerepelni kell:
a.) az egyesület tevékenységéről szóló beszámolónak;
b.) az egyesület költségvetése teljesítési beszámolójának és a következő év költségvetési terve ismertetésének;
c.) az egyesület rendes tagjai által beterjesztett fellebbezéseknek;
d.) az egyesület rendes tagjai által beterjesztett javasolt módosításoknak.
- A Közgyűlés határozatai egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza. Minden tagnak egy szavazata van. A szavazást addig kell ismételni, míg egyszerű többséggel döntés nem születik.
- A jelenlévő tagok kétharmados szótöbbsége szükséges:
– az Alapszabály elfogadásához.
– más Egyesülettel történő egyesülés, szövetségbe belépés kimondásához.
Az egyesület alapszabályának módosításához a jelen lévő tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges.
Az egyesület céljának módosításához és az egyesület megszűnéséről szóló közgyűlési döntéshez a szavazati joggal rendelkező tagok háromnegyedes szótöbbséggel hozott határozata szükséges.
- A tisztségviselők megválasztása szavazással történik. Megválasztottnak azt a személyt kell tekinteni, aki; az érvényes szavazatok több mint felét megszerezte. Amennyiben a jelöltek közül valaki nem kapja meg az érvényes szavazatok több mint felét, abban az esetben a tisztségre jelölt két legtöbb szavazatot szerzett személy között újabb szavazást kell tartani.
A megismételt szavazás győztese a legtöbb szavazatot kapott személy lesz.
- Az Elnök a Közgyűlésre tanácskozási joggal meghívhatja állami, társadalmi, gazdasági
szervezetek és magánszemélyek képviselőit.
A közgyűlési határozatokat a levezető elnök a közgyűlésen szóban kihirdeti és az érintett tag(okk)al a határozat meghozatalát követő 8 napon belül írásban, igazolható módon is közli a határozatnak az egyesület honlapján történő közzétételével egyidejűleg.
- Elnökség
Az egyesület vezető tisztségviselői:
Az egyesület elnöke:
Neve: Sipos Mario
Lakóhelye: 1164 Budapest, Csókakő utca 6/A.
A megbízatás határozott időre szól.
Megbízatás kezdő időpontja: 2021. október 31.
Megbízatás lejárta: 2026. október 31.
Az egyesület alelnökei:
- Neve: Dr. Csevár Antal
Lakóhelye: 2085 Pilisvörösvár, Görgey utca 97.
A megbízatás határozott időre szól.
Megbízatás kezdő időpontja: 2021. október 31.
Megbízatás lejárta: 2026. október 31.
- Neve: Gilly Áron
Lakóhelye: 6000 Kecskemét, Szimferopol tér 4. I.6.
A megbízatás határozott időre szól.
Megbízatás kezdő időpontja: 2021. október 31.
Megbízatás lejárta: 2026. október 31.
Vezető tisztségviselő az a nagykorú személy lehet, akinek cselekvőképességét a tevékenysége ellátásához szükséges körben nem korlátozták. Ha a vezető tisztségviselő jogi személy, a jogi személy köteles kijelölni azt a természetes személyt, aki a vezető tisztségviselői feladatokat nevében ellátja.
A vezető tisztségviselőkre vonatkozó szabályokat a kijelölt személyre is alkalmazni kell. A vezető tisztségviselő ügyvezetési feladatait személyesen köteles ellátni. Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen szabadságvesztés büntetésre ítéltek, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos következmények alól nem mentesült. Nem lehet vezető tisztségviselő, aki közügyektől eltiltó ítélet hatálya alatt áll (Btk. 61. § (2) bek. i) pont). Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit e foglalkozástól jogerősen eltiltottak. Akit valamely foglalkozástól jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az eltiltás hatálya alatt az ítéletben megjelölt tevékenységet folytató jogi személy vezető tisztségviselője nem lehet. Az eltiltást kimondó határozatban megszabott időtartamig nem lehet vezető tisztségviselő az, akit eltiltottak a vezető tisztségviselői tevékenységtől.
Az Elnökség két Közgyűlés közötti időszakban – a kizárólagos hatásköröket kivéve – gyakorolja a Közgyűlés hatáskörét, irányítja az Egyesület működését. Az Elnökség szükség szerint, de évente legalább kétszer ülésezik. Az Elnökséget az Elnök e-mailben, vagy írásban hívja össze. Írásbeli igazolható módon történő kézbesítésnek minősül: pl. ajánlott vagy tértivevényes küldeményként történő megküldés, míg az e-mailben történő megküldés érvényességi feltétele, hogy a kézbesítésre elektronikus tértivevénnyel kerüljön sor.
Szabályszerűnek az összehívás akkor minősül, ha a tagok az ülésről legalább tíz nappal az ülés Időpontját megelőzően írásban értesülnek, és az ülés tárgysorozatáról leírást kapnak. Az elnökségi ülésre szóló meghívó tartalmazza az egyesület nevét, székhelyét, az elnökségi ülés helyét, idejét és a javasolt napirendi pontokat. A napirendi pontokat a meghívóban legalább olyan részletezettséggel kell rögzíteni, hogy az elnökségi tagok álláspontjukat kialakíthassák. Szabályszerű az elnökségi ülés akkor is, ha ezen részletezett feltételek nincsenek meg, de valamennyi tag jelen van és a tagok a napirendi pontok tárgyalását kérik.
Az ülés határozatképes, ha az elnökségi tagok több, mint a fele jelen van. Az Elnökség határozatait egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza. Határozatképtelenség esetén legkésőbb 30 napon belül az Elnökséget ismételten össze kell hívni. Határozatképtelenség miatt ismételten összehívott ülések határozatképességére ugyanazon szabályok vonatkoznak, mint a korábbi ülésre. Szavazategyenlőség esetén a javaslatot elvetettnek kell tekinteni. Az Elnökségnek a tagok széles körét érintő ülései nyilvánosak, az azokon való részvétel elektronikus bekapcsolódási lehetőségeit az elnök biztosítja.
A határozat meghozatalakor nem szavazhat az,
- a) akit a határozat kötelezettség vagy felelősség alól mentesít vagy a jogi személy terhére másfajta előnyben részesít;
- b) akivel a határozat szerint szerződést kell kötni;
- c) aki ellen a határozat alapján pert kell indítani;
- d) akinek olyan hozzátartozója érdekelt a döntésben, aki az egyesületnek nem tagja;
- e) aki a döntésben érdekelt más szervezettel többségi befolyáson alapuló kapcsolatban áll;
vagy
- f) aki egyébként személyesen érdekelt a döntésben.
Az Elnökség a nyilvánosan tárgyalt határozatait az elnökségi ülésen szóban kihirdeti és az érintett tag(okk)al a határozat meghozatalát követő 8 napon belül írásban, igazolható módon is közli a határozatoknak az egyesület honlapján történő közzétételével egyidejűleg.
- A közgyűlés legfeljebb három tagú Elnökséget (elnök és alelnök/ök) választ az Egyesület tagjai sorából 5 éves határozott időtartamra.
- Az elnökség maga állapítja meg munkatervét és ügyrendjét.
- Az Elnökség tagjai költségtérítésben és tiszteletdíjban részesülhetnek. A költségtérítést a felmerülésekor, de legkésőbb negyedévente a Felügyelőbizottság utólag hagyja jóvá, a tiszteletdíjat a közgyűlés az éves költségterv elfogadásával határozza meg.
- Az Elnökség feladata és hatásköre:
– Tagsági viszony keletkezésével és megszűnésével kapcsolatos eljárás; tagság nyilvántartása;
– A Közgyűlés összehívásával, működésével kapcsolatos előkészítő és a Közgyűlés munkáját elősegítő szervező tevékenység;
– Az Egyesület gazdasági tevékenységével kapcsolatos döntés előkészítő munka, az éves programok, költségvetés kidolgozása;
– Az Egyesület Szervezeti és Működési Szabályzatának megvitatása és elfogadása;
– az Elnök éves beszámolójának elfogadása;
– személyzeti munka irányítása;
– ügyintézők kinevezése, beszámoltatása;
– Az egyesület kötelező ajánlásait az elnökség a hatóságokkal együttműködve dolgozza ki.
Módosítása is az elnökség hatásköre.
– Minden olyan eljárás, amely nem tartozik a Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe, és amelyeket az Elnökség hatáskörébe von.
– Az egyesület törvényes és alapszabályszerű működésének biztosítása,
– Gondoskodás a közgyűlési határozatok végrehajtásáról és a végrehajtás ellenőrzése,
– Az általa létrehozott bizottságok tisztségviselőinek és tagjainak, valamint a referenseknek a megbízása, illetve felmentése,
– Döntés mindazokban a kérdésekben, amelyeket jogszabály, illetőleg az egyesület közgyűlése a hatáskörébe utal.
– Az elnökség dönt a rendkívüli, a költségvetésben nem szereplő, valamint az előirányzatot meghaladó kiadásokról.
– Előirányzat felhasználási jogkörében dönt a költségvetési előirányzatok évközi módosításáról, átcsoportosításáról.
– Az elnökség hatáskörébe tartozik az egyesület részére ingatlanvagyon megszerzése, megterhelése, elidegenítése, hitel felvétele, jogról való lemondás, gazdasági vállalkozási tevékenység elhatározása, valamint minden olyan határozat meghozatala, amelyek alapján az egyesület számára jelentős vagyoni terhek vagy kötelezettségek keletkeznek.
Az Egyesület elnöke, alelnöke
Az egyesület legfőbb tisztségviselője az egyesület elnöke, aki az elnökség közreműködésével irányítja az egyesület tevékenységét. Az egyesület törvényes képviseletét az elnök látja el, képviseleti jog gyakorlásának terjedelme: általános, a képviseleti jog gyakorlásának módja: önálló.
Az elnök feladatai és hatásköre:
– a közgyűlés és az elnökségi ülések vezetése,
– az egyesület önálló képviselete,
– tájékoztatás az egyesület tevékenységéről,
– a létrejön, akkor munkáltatói jogkör gyakorlása,
– döntési jogkör gyakorlása mindazon ügyekben, amelyek nem tartoznak a közgyűlés, az elnökség, illetőleg a egyesület egyéb szervének kizárólagos hatáskörébe,
– mindazoknak a feladatoknak az ellátása, amelyeket jogszabály, az alapszabály, illetőleg a közgyűlés vagy az elnökség a hatáskörébe utal.
– Az elnököt távolléte vagy akadályoztatása esetén az alelnökök helyettesítik, kivéve azokat az ügyeket, amelyeket magának fenntartott.
Az elnök akadályoztatása esetén valamely jogkörét meghatározott ügyekben vagy az ügyek meghatározott csoportjára nézve az egyesület más tisztségviselőjére átruházhatja úgy, hogy az elnök
határozatban, a szükséges funkciók ellátására az alelnököknek felhatalmazást ad.
Az Egyesület elnökét öt éves Időtartamra a Közgyűlés választja, aki tevékenységével a Közgyűlésnek felelős.
- Az alelnökök feladatai és hatásköre:
– az alapszabály és egyéb szabályzatok, valamint a küldöttgyűlési és elnökségi határozatok végrehajtásának irányítása és ellenőrzése,
– az egyesületi testületek munkájának figyelemmel kísérése, javaslattétel ezek napirendjére,
– az egyesület önálló képviselete,
– személyi javaslatok tétele bizottsági vezetőkre, tagokra.
– az alapszabály és egyéb szabályzatok, valamint a közgyűlési és elnökségi határozatok
- Megszűnik a vezető tisztségviselői megbízatás:
a./ a megbízás időtartamának lejártával;
b./ visszahívással;
c./ lemondással;
d./ a vezető tisztségviselő halálával vagy jogutód nélküli megszűnésével;
e./ a vezető tisztségviselő cselekvőképességének a tevékenysége ellátásához szükséges körben történő korlátozásával;
f./ a vezető tisztségviselővel szembeni kizáró vagy összeférhetetlenségi ok bekövetkeztével.
A vezető tisztségviselő megbízatásáról az egyesülethez címzett, az egyesület másik vezető tisztségviselőjéhez intézett nyilatkozattal bármikor lemondhat. Ha a jogi személy működőképessége ezt megkívánja, a lemondás az új vezető tisztségviselő kijelölésével vagy megválasztásával, ennek hiányában legkésőbb a bejelentéstől számított hatvanadik napon válik hatályossá.
- Az Egyesület Felügyelőbizottsága
a./ A Felügyelőbizottság, illetve annak tagjai hatáskörét és működését a Ptk. 3:27. § rögzíti.
b./ A felügyelőbizottsági tagok megbízatási ideje 5 évre szól.
c./ A Felügyelőbizottság hatásköréről és működéséről részletesen az ügyrendje rendelkezik
V.
Az Egyesület vagyona és gazdálkodása
- Az Egyesület éves költségvetés alapján gazdálkodik, amelyet a Közgyűlés fogad el. Az Egyesület gazdálkodásáról az Elnökség jelentést készít, amelyet elfogadás céljából a Közgyűlés elé terjeszt.
- Az Egyesület működéséhez szükséges bevételeket az alábbiak jelentik:
– tagsági díjak, amelyet a Közgyűlés állapít meg;
– magán és jogi személyek támogatásai;
– az Egyesület gazdasági, vállalkozási tevékenységéből származó bevétel;
– rendezvény bevétel;
– egyéb bevételek.
- Az Egyesület bevételeivel önállóan gazdálkodik, tartozásaiért saját vagyonával felel. Az Egyesület tagjai az Egyesület tartozásaiért – a befizetett tagdíjakon túlmenően – nem felelnek.
- Az Egyesület vállalkozási tevékenységéből származó bevételének megállapítását a társadalmi szervezetek gazdálkodási tevékenységéről szóló hatályos jogszabályok alapján végzi. Az egyesület az egyesületi cél megvalósításával közvetlenül összefüggő gazdasági tevékenység végzésére jogosult.
- Az Egyesület pénzeszközeit számlán kezeli. Az egyesület vagyonát céljának megfelelően használhatja, vagyonát nem oszthatja fel tagjai között, és a tagok részére nyereséget nem juttathat.
VI.
Az Egyesület megszűnése
- A jogi személy jogutód nélkül megszűnik, ha
– a tagok kimondják megszűnését, vagy
– az arra jogosult szerv megszünteti, vagy
– az egyesület megvalósította célját vagy az egyesület céljának megvalósítása lehetetlenné vált, és új célt nem határoztak meg; vagy
– az egyesület tagjainak száma hat hónapon keresztül nem éri el a tíz főt,
feltéve mindegyik esetben, hogy a jogi személy vagyoni viszonyainak lezárására irányuló megfelelő eljárás lefolytatását követően a bíróság az egyesületet a nyilvántartásból törli.
- Az egyesület jogutód nélküli megszűnése esetén a hitelezők követeléseinek kiegyenlítése után fennmaradó vagyont az alapszabályban meghatározott, az egyesület céljával megegyező vagy hasonló cél megvalósítására létrejött közhasznú szervezetnek kell átadni. A nyilvántartó bíróság jogszabályban meghatározott szervezetnek juttatja a vagyont, ha az alapszabály nem tartalmaz rendelkezést a megszűnő egyesület vagyonáról, vagy ha az alapszabályban megjelölt közhasznú szervezet a vagyont nem fogadja el vagy azt nem szerezheti meg. A fennmaradó vagyon sorsáról a nyilvántartó bíróság a törlést kimondó határozatában rendelkezik, a vagyonátruházás teljesítésére szükség esetén ügygondnokot rendel ki. A vagyon feletti rendelkezési jog az egyesület törlésével száll át az új jogosultra.
VII.
Vegyes és záró rendelkezések
Az egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
Jelen Alapszabályban nem szabályozott kérdésekre a Polgári Törvénykönyv, a 2011. CLXXV. törvény, valamint a mindenkor hatályos egyéb jogszabályok irányadóak.
Kelt, Budapesten, 2022. január 16. napján
……………………………………
Egyesület Elnöke
Sipos Mario
Alulírott dr. Mátés-Lányi Ákos (Mátés-Lányi Ügyvédi Iroda, 1124 Budapest, Fürj utca 14. I.1.) igazolom, hogy az alapszabály egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel az alapszabály módosítások alapján hatályos tartalomnak.
dr. Mátés-Lányi Ákos