KP index
DOE-EASA Safety Review 2024

UAS balesetek és incidensek az EU területén – Megjelent az EASA idei Éves Biztonsági Jelentése

Idén először az UAS kategória is megjelent az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) éves biztonsági jelentésében, melyben olyan balesetek, vagy súlyos incidensek kerültek rögzítésre, amikben ember által irányított-, vagy pilóta nélküli légijárművek  voltak érintettek.

DOE-EASA Safety Review 2024

A jelentésben szereplő adatokat a balesetek és incidensek vizsgálatát és bejelentési kötelezettségét szabályozó rendeletek alapján bejelentett esetekre, valamint más forrásokból származó információkra alapozva gyűjtötték össze az EASA illetékesei.

Az ilyen kutatások és elemzések hozzájárulhatnak az UAS szabályozások differenciált pontosításához, valamint a biztonsági kockázatok megfelelő, arányos és az eddigieknél pontosabb meghatározásához.

Fontos megjegyezni, hogy az UAS repülésekkel kapcsolatos események és más biztonsági információk esetében a bejelentési kötelezettség jelenleg még csak a tanúsítvánnyal rendelkező UAS-okra érvényes. Más esetben önkéntes nyilatkozat szükséges az eseményről, hacsak az esemény nem vezetett halálos vagy súlyos sérüléshez, vagy nem érintett ember által irányított légijárműveket. Ugyancsak nem minden esetben állapítható meg az UAS incidens bekövetkezésekor végzett műveletének kategóriája sem.

DOE-EASA Safety Review 2024 - UAS Chapter

Esetek száma kategóriák szerint 2023-ban
Halálos baleset 1
Nem halálos baleset 9
Súlyos incidens 2

Az UAS-balesetek többségében (80%) nem sérültek meg sem a földön tartózkodó kezelő személyzet tagjai, sem pedig  ember által irányított légijárművek.

Azonban két olyan baleset történt, amelyek során a földön tartózkodó személyek közül egy ember halálos és egy súlyos sérülést szenvedett el.

Halálos balesetek 2023-ban Halálos balesetek száma – földön Súlyos sérüléssel járó esetek száma – földön
1 1

DOE-EASA Safety Review chart 1

Földön tartózkodó személyek érintettsége UAS által okozott balesetekben

A pilóta nélküli légijárművek sajátos jellemzői miatt kiemelten fontos a földön tartózkodó személyek sérülésének kockázati tényezője. 2023-ban egy-egy halálos és súlyos sérülést jelentő eset történt Ezek a balesetek különálló események voltak, modellező repülőklubok vagy szövetségek által üzemeltetett modell reptereken történtek.

A halálos kimenetelű baleset során egy 8 kg-os modellrepülő egy műveletben nem érintett pilótának ütközött. A nem halálos, súlyos baleset során egy 31 kg-os vitorlázó modellrepülő a vontatási fázisban letért útvonaláról, és a földet érve szárnyával súlyosan megsebesített egy másik pilótát. A leírt balesetek közül csak egyet vizsgált az adott ország nemzeti légiközlekedési balesetvizsgáló szerve.

Ember által irányított légijárművek érintettsége UAS-sal történt balesetekben, súlyos incidensekben

Hasonló szinten fontos megvizsgálni azoknak az eseményeknek a számát, amelyekben pilóta nélküli légijárművek és ember által irányított légijárművek voltak érintettek. 2023-ban két ilyen esetet rögzítettek. Mindkét eset súlyos incidens volt, AIRPROX besorolással.

Az Airprox olyan repülési helyzet, amikor a pilóta vagy légi forgalmi szolgáltatás személyzete szerint a repülő járművek közötti távolság, relatív pozíció és sebesség olyan mértékben alacsony, hogy az már veszélyezteti a légijárművek biztonságát. (ICAO Dokumentum 4444: PANS-ATM).

Az érintett repülőgépek nagy méretkategóriába tartoztak, az UAS-t a leszállás, vagy felszállás során észlelték valamely tagállam repülőterén, vagy annak közelében. Az eset vizsgálatakor az UAS mérete és típusa mindkét esetben  ismeretlen maradt, vagy nem szerepelt a jelentésben. A biztonsági kockázatok tekintetében ezeket az eseteket kiemelten magas pontszámokkal értékelték.

Vizsgált esetek kategorizálása

A baleseteket és incidenseket az ICAO által alkalmazott módszertan alapján jellegük, környezeti és technikai részleteik szerinti kategóriákba sorolják.

  • Üzemeltetési (pl. hirtelen manőver – AMAN)
  • Környezeti (pl. szélnyírás vagy zivatar – WSTRW)
  • Technikai (pl. rendszer/komponens hiba vagy működési zavar [nem hajtómű eredetű] – SCF-NP)
  • Következményeket okozó (pl. tűz/füst az ütközés, becsapódás következtében – F-POST).

Egy esemény több kategóriában is szerepelhet, például hajtómű hibát követő irányítás vesztés.

  • SCF-PP: Hajtóműhiba vagy működési zavar és LOC-I: repülés közbeni irányításvesztés

További kategóriák:

  • UNK: Ismeretlen vagy meghatározatlan
  • OTHR: Egyéb

A „OTHR” kategória bármely olyan eseményre vonatkozik, amely nem sorolható a többi kategória egyikébe sem. Ebbe a kategóriába sorolható események magas száma, esetleg más kategóriákkal kombinálva, kifejezheti az esemény szokatlan jellegét. Például az „OTHR” kategóriát használták az olyan balesetnél, amely a földön halálos áldozatot követelt, és további két olyan esetnél, amikor az UAS-t valószínűleg speciális műveleti kategóriában üzemeltették.

Összegzés

Az EASA biztonsági jelentése segít értelmezni az UAS érintettségű baleseteket és egyéb incidenseket. Ez hozzájárulhat a biztonsági előírások finomításához, pontosításához, valamint a kiemelten kockázatos fókuszpontok meghatározásához.

Egyúttal megállapíthatjuk, hogy klasszikus értelemben vett drónnal történt súlyos balesetek nem kerültek specifikusan kiemelésre. Csupán más UAS kategória esetei szerepeltek igazán hangsúlyosan a tanulmányban. Az adatok pontossága nagyban függ viszont a nyilvántartási és bejelentési kötelezettség eltérő tagállami szabályozásától és rendszerétől, mely nehezíti a teljes transzparenciát.

Másrészt azt is fontos megállapítani, hogy a drónok üzemeltetői a többi légijárművekhez köthető esetek adatai alapján alapvetően fegyelmezett és biztonságra törekvő magatartást tanúsítanak, ezáltal jelentősen minimalizálva a kockázatokat.

Az EASA tanulmánya nem fogalmaz meg drónokkal kapcsolatos észrevételeket, nem emel ki sem típus, sem kategória szerint drónok által érintett eseteket. A sajnálatosan bekövetkezett súlyos balesetek minden esetben nagyméretű modellrepülőkhöz voltak köthetők.

Legfontosabb feladatnak Az EASA a standardizációt jelölte meg, ami a repülés minden területén a szabályozási környezet alkalmazási és ellenőrzési rendszereinek megfelelő szinten kissé átláthatatlan és követhetetlen jellege miatt szükséges. Hiszen az egyetlen legfőbb cél csakis a biztonság.

Forrás

EASA

Annual Safety Review 2024

Highlights of the Annual Safety Review 2024

A cikk az EASA megjelölt dokumentumai alapján készült fordítás, értelmezés és kiegészítés útján. Az információk tájékoztató jellegűek, a cikkben előfordulhatnak pontatlanságok, vagy hibák.

DOE-EASA Safety Review 2024

Neked ajánljuk ...