KP index

Drónozás követelményei – az EASA útmutató szerint

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) részletes ajánlásokat adott ki a drónozással kapcsolatban, amelyek alapján az Európai Unió az elfogadott szabályokat rendeletekbe foglalta. A szabályok áttekintését, a legális drónozás alapjait útmutatóban foglalta össze, amelyet itt adunk közre azoknak, akik most ismerkednek a drónozás világával.

Az EASA felelőssége, hogy szabályokat alkosson, kidolgozza a repülésbiztonsággal kapcsolatos jogszabálytervezeteket, tanácsot adjon az EU-s jogszabályok tervezésére, végrehajtására és nyomon kövesse a szabványosításban meghatározott biztonsági szabályokat. Ellenőrzéseket hajt végre, illetve kidolgozza a képzési és szabványosítási rendszereket annak elérése érdekében, hogy ezeket az Európai Unió teljes területén egységesen hajtsák végre.

A nyílt kategóriában történő repülés lényegi elemeit az elfogadott EU rendelet alapján az EASA ábrás szemléltetőszöveggel tette közérthetővé. Lássuk milyen követelmények vonatkoznak a nyílt kategóriában történő repülésre. A drón osztályazonosító címkéje vagy a súly szerint a saját építésű drónok esetében különböző körülmények között üzemeltethetők.

A CE C0-ás jelöléssel ellátott vagy magánépítésű és legfeljebb 250 g súlyú drónok az A1 alkategóriában repülhetnek szinte mindenhol, kivéve az embertömeg felett, vagy azokat a területeket, amelyeket az állam a drónok repülésének korlátozásával tiltott. (1. ábra)

A C1-es osztályazonosító címkével ellátott drónok az A1 alkategóriában is működtethetők, azzal a különbséggel, hogy minimálisra kell csökkentenie a nem bevont emberek feletti repülést. (2. ábra)

A C2-es osztályazonosító címkével ellátott drónok az A2 alkategóriában üzemeltethetők, azonban városi környezetben biztonságos távolságot kell tartani a nem érintett személyektől. Általános szabályként ennek a minimális távolságnak meg kell egyeznie azzal a magassággal, amelyen a drón repül (pl. ha 30 m magasságban repül, győződjön meg arról, hogy a legközelebbi nem érintett személy legalább 30 m-re van attól a helyzettől, ahol a drón baleset esetén függőlegesen leesne). Mindenesetre ez a távolság soha nem lehet kevesebb, mint 5 m. Ezenkívül az A3 alkategóriára meghatározott feltételek mellett is repülhet. Végül el kell kerülnie a repülést olyan területeken, amelyeket az állam tiltott a drónok repülésének korlátozásával. (3. ábra)

A C3-as vagy C4-es osztályazonosító címkével ellátott, vagy saját építésű és legfeljebb 25 kg tömegű drónok az A3 alkategóriában üzemeltethetők. Ez azt jelenti, hogy soha nem lehet őket olyan városi környezetben üzemeltetni, és a drónt legalább 150 m-re kell tartani a lakó-, kereskedelmi vagy ipari területektől, és csak olyan területeken szabad működniük, ahol nincsenek bevonatlan emberek abban a tartományban, ahol a drón üzemeltethető. Minden esetben el kell kerülnie a repülést olyan területeken, amelyeket az állam tiltott a drónok repülésének korlátozásával. (4. ábra)

A drónok és a végrehajtott műveletek különböző osztályaira vonatkozó követelmények és korlátozások teljes képét az 5. ábra tartalmazza.

A drónpilóta igazolvány – kompetencia tanúsítvány 6. ábra.

Forrás: easa dot europa dot eu

1. 2.

3. 4. 

5.

6.

 

Neked ajánljuk ...

Az EHang és az AAV

Az EHang a világ vezető autonóm légijármű technológia (AAV) platformvállalata. Mottójuk szerint a városi légi mobilitás korszaka eljön. Az általuk készített

Tovább olvasom »

EHang és a drón show

Az EHang a világ vezető autonóm légijármű technológia (AAV) platformvállalata. Célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegye a biztonságos, autonóm és környezetbarát

Tovább olvasom »

DJI szoftverfrissítés

A DJI közzétette, hogy javítani kívánja kamerás drónjainak térképszolgáltatását. Javasolják, hogy a pilóták 2022. november 25-ig frissítsék a DJI alkalmazásokat a

Tovább olvasom »