Lázár Jánost az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterét a Drónpilóták Országos Egyesületének elnöksége három témakörben kereste meg. A minisztérium nevében a közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár úr – dr. Kerékgyártó János – által adott válaszok tartalmi összefoglalóját az alábbiakban adjuk közre.
- A regisztrációs eljárások automatikus döntési rendszerének megvalósítása
A pilóta nélküli légijárművek és üzembentartók nyilvántartásának elektronikus rendszere tekintetében a megvalósuláshoz szükséges munkafolyamatok folyamatban vannak, így 2025. évben megtörténhet az átállás. A bevezetést követően az elektronikus rendszer használata során összegyűjtött tapasztalatok alapján nyílik lehetőség annak vizsgálatára, hogy az automatikus döntéshozatali eljárás jogszabályi feltétlei fennállanak-e és a nyilvántartás tekintetében megvalósítható-e.
A téma kapcsán felmerült, hogy a hazai nyilvántartásba regisztrálásra kerültek olyan drónok is, amelyek az EU szabályozás szerint játéknak minősülnek, azonban a hazai szabályozás szerint nem azok. Ezt a jelenséget a jogharmonizáció érdekében a hazai jogszabályok következő felülvizsgálata során figyelembe veszik.
- Az eseti légtér igénylése
Meglepő tájékoztatást kaptunk a lakott terület feletti eseti légtér kötelező jellegének indokoltságára, amely a válasz szerint a magánélet védelme céljából került bevezetésre annak ellenére, hogy ilyen előzetes engedélyezési eljárást a 2019/947-es rendelet nem követel meg.
A saját ingatlan feletti repülés és a Ptk-nak a tulajdonjoghoz kapcsolódó jogosultságaival kapcsolatban felvetett kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy az engedélyhez kötött légtér biztosítja a légtér védelmét. Az engedélyezés nem korlátozza, hanem védi a tulajdonjogot, hiszen annak célja, hogy biztosítsa, hogy a légtérhasználat ne sértse más jogait vagy érdekeit. A felelős államtitkár egyben jelezte, hogy az eseti légtér igénylése tárgyában az engedélyezési eljárást a katonai légügyi hatóság folytatja le, ezért a felvetett gyakorlati kérdéseinek a szabályozási igény megfogalmazása céljából a részükre megküldte.
- Környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek
A megkeresésünkben kifogásoltuk a környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek indokolatlan kiterjedését és ennek indokolatlanságát. Ezzel kapcsolatban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az irányadó jogszabályi rendelkezés szerint ezen területeket ötévente kell felülvizsgálni. A felülvizsgálat során a Nemzeti Légtér Koordinációs Munkacsoport, amennyiben azt indokoltnak tartja, kezdeményezi a légtér módosítását és egyben felhívta a DOE-t ennek kezdeményezésére.
Az államtitkár úr a válaszait követően kiemelte, hogy fontosnak tartja azt, hogy a pilóta nélküli légijárművekre vonatkozó szabályozás lépést tartson a technológia fejlődésével, természetesen a repülésbiztonság legmagasabb szintű garantálása mellett. Ennek megteremtésében továbbra is számít a Drónpilóták Országos Egyesületének együttműködésére és javaslataira.
KÖFÁT/67818/2024/HFF levél