KP index

Drónok szélállósági szintjei

A drónok manapság intelligensebbé váltak. Az első prototípusoktól kezdve a mai napig minden drónnak rendelkeznie kell a szélállóság osztálybesorolással. Ez a besorolás lehetővé teszi annak megismerését, hogy a drón technikailag milyen erősségű szélben képes repülni anélkül, hogy befolyásolná teljesítményét, lebegő stabilitását és filmezési képességeit. A drónpilótának ezzel tisztában kell lennie, hiszen neki kell eldönteni, hogy adott drónnal mikor repüljön, különösen szeles időben.

A Beaufort-szélskálán a szélszintek 0 és 12 között mozognak, a nulla a legnyugodtabb szél, a 12 pedig eléri a hurrikán szintű szelet. A gyártók legtöbbször ezt a besorolást használják arra, hogy megmutassák, hol állnak drónjaik a skálán a szélállóságuk határa szempontjából. Most eltekintünk a legkisebb szélerősségek bemutatásától és csak az erősebb szélmozgás (Beaufort-szélskála 3. fokától) hatásait mutatjuk be. Ezek ismerete már egy A/2-es kompetencia vizsgán is nélkülözhetetlenek. Ne feledjük, hogy az előrejelzéseknél nem csak a szélerősségre kell figyelemmel lenni, hanem a széllökések erejére is.

3. A 3,58 – 5,36 m/s szélsebesség még csak a zászlók meglebegtetésére elegendőek. A levelek és ágak mozognak a fákban. A drónok ilyenkor elkezdik érzékelni a szélsebességet, de probléma nélkül önstabilizálódnak. A mikrodrónok nehezen tudnak repülni enyhe szellőben, de képzett pilóta esetében ez még nem probléma.

4. A mérsékelt szellő erősödik, hullámokat hoz létre, amelyek egyre nagyobbak lesznek. A szélsebesség 5,81 – 8,05 m/s, ami már befolyásolja a drónrepüléseket. Egyes drónok csak 4. szintű maximális szélállósággal rendelkeznek, de a drónok többsége ezen szélerősség mellett képes repülni, és lebegés közben önstabilizálódhat. A hosszú távú repülés azonban ellenjavallt.

5. Az 5. szintű szelet „friss szellőnek” is neveznek, amely elég erős ahhoz, hogy korlátozza egyes drónrepüléseket. A szélsebesség 8,49 – 10,73 m/s között van. A piacon lévő legtöbb drón maximális 5-ös szintű szélállósággal rendelkezik és ezeknél már látható, hogy küzdenek a stabil lebegéssel. A drágább drónoknak továbbra is alkalmasak jó felvételek készítésére, annak ellenére, hogy ez a legtöbb drón számára ez a szélerősség már korlátozás.

6. Az erős szél már nagy hullámokat képez, sebessége 11,18 – 13,86 m/s között van. A drónok még mindig repülhetnek ezen a szinten, de meghaladja a gyártók által ajánlott értéket. Az ilyen előírás esetén a repülést a pilóta már saját felelősségére teszi. A kisebb drónok ebben a szélben már nem irányíthatók.

7. A viharos szél most 14,31 – 16,99 m/s közötti sebességgel jár. Ebben az erős szélben egy-két kivétellel a legtöbb drón nem tud repülni. Ilyen kivétel lehet például néhány Autel drón, amelyek maximális 7. szintű szélállósággal rendelkeznek A legtöbb drón ilyen erős szél mellett szabálytalanul repül, amely a borulás, zuhanás kockázatával jár. A nehéz drónok továbbra is repülhetnek ezen a szélsebességen, de ez nem ajánlott.

8. A 8-as szél 17,43 – 20,56 m/s közötti. Mérsékelten magas hullámok képződnek, amelyek elég erősek ahhoz, hogy letörjék a gallyakat és az elhalt ágakat a fákról. A drónok nem tudnak repülni ebben a szélben és a legtöbb lezuhan. A nehéz FPV drónok továbbra is repülhetnek, de nehéz irányítani őket. Néhány nagyobb tömegű drón képes szembenézni a viharos széllel, de mégsem ajánlott még ezekkel sem ilyenkor repülni.

9. A 21,01 – 24,14 m/s közötti súlyos viharos szél túl erős ahhoz, hogy bármilyen drón repüljön. Nagyon kevés olyan drón létezik, amely képes ilyen erősségű szelekben repülni. Ilyen szélsebességek szerkezeti károsodáshoz is vezethetnek.

10. A 24,59 – 28,16 m/s közötti viharos szél esetén egyetlen drón sem képes repülni a zuhanás súlyos veszélye nélkül. A szél elég erős ahhoz, hogy jelentős szerkezeti károkat okozzon.

11. A 28,61 – 32,19 m/s közötti 11-es erősségű szelet heves viharnak minősítenek. Ez elég erős ahhoz, hogy megzavarja a navigációt a kis- és közepes méretű hajóknál is. A repülőgépek nehézségekbe ütköznek az átrepülés és a leszállás során. Egyetlen drón sem tud repülni heves vihar alatt a lezuhanás közvetlen veszélye nélkül.

12. A 12-es szintű szelek, amelyek 32,63 – 37,10 m/s között vannak. Ezt az erősségű szelet 1. kategóriájú hurrikánokhoz sorolják, amelyek rendkívül erősek ahhoz, hogy jelentős szerkezeti károkat okozzanak és fákat tépjenek ki. A repülőgépek, a hajók és a közlekedés ilyenkor megszakad. Életek kerülhetnek veszélybe, ha hurrikánszintű szélben sétálunk. Egyetlen drón sem képes repülni ebben az időben.


forrás: Gabriel Mihalcea blogja (2024.02.09.)

Neked ajánljuk ...

Eseti légtér változás

Újabb változások léptek hatályba az eseti légtér igénylésének menetében. Az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) március 21-én új verziószámra váltott. A

Tovább olvasom »