de nem tudjuk hová tűnt több tízezer drónos
A DJI 2013-ban dobta piacra az első stabil működésű, egyszerű felhasználói ismereteket igénylő kamera nélküli drónját a Phantom 1-et. Ugyanebben az évben a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakmai konferenciát rendezett a pilóta nélküli légijármű rendszerekről, amelyen lehetséges civil felhasználóként a modellezőkön kívül még csak a MOL, MVM, Természetvédelmi és Tájgazdálkodási Hivatalt és a Vízügyi Főigazgatóság szervezeteiket azonosították.
A magyar modellezők egy csoportja már 2014-ben egyesületet alapított a multirotoros repülő szerkezetek speciális szabályozási és egyéb igényeit figyelembe véve FPV Egyesület néven, amely később a Drónpilóták Országos Egyesülete nevet vette fel. Az idő előre haladtával a fogyasztói drónok elárasztották a világot, így hazánkat is. A DJI 2015-ben Phantom 3 típusú 2,7 k-s kamerával felszerelt, 2 km hatótávú, 20-23 perc repülési idővel rendelkező intelligens drónnal jelent meg. A későbbi fejlesztések eredményeként 2016-ban megalkotta az első kompakt, összecsukható drónját Mavic Pro-t, amely 7 km hatótávjával a széles tömegek számára elérhetővé váló legnépszerűbb hobbi drónná vált. A DJI 2017-ben lépett be az enterprise, azaz gazdasági felhasználási célú szektorba a Matrice nevű drónjával. Azóta a DJI az egyes modellek újabb és újabb sorozataival teremtette meg saját konkurenciáját Európában és Amerikában egyaránt, helyenként 90% feletti piaci részesedést elérve.
A drónszabályozást az EU 2019-ben vette napirendre, felismerve az önálló és elkülönült szabályozási igényeket, valamint a drónok légi ökoszisztémába történő integrálásának kívánalmait. A közösségi rendelet hazai implementációjának előkészítésekor a Légiközlekedésről szóló törvény 2020. decemberi módosításakor a hazai drónosok számát százezres nagyságrendűre becsülték. A szabályozás hatályba lépése óta a drónosok létszámára legkönnyebben az üzembentartói és a pilóta nélküli légijármű (drón) regisztráció adataiból, valamint a kötelezően használt MyDroneSpace (MDS) alkalmazás felhasználóinak számából lehet következtetni.
A DOE vezetésének megkeresésére az Építési és Közlekedési Minisztérium Légyügyi Felügyeleti Hatósági Főosztálya a regisztrációk számáról 2024.05.09. napján az alábbi tájékoztatást adta:
2021: 2126 db üzembentartó, 5208 db eszköz
2022: 1202 db üzembentartó, 2831 db eszköz
2023: 1285 db üzembentartó, 3992 db eszköz
A minisztérium illetékese egyben megadta a regisztrációs adatbázisok nyilvános elérhetőségét is.
Magyarország UAS nyilvántartása
https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/dokumentum/499239
Magyarország UAS üzembentartó nyilvántartása
https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/dokumentum/507876
A HungaroControl korábbi tájékoztatása alapján az MDS alkalmazásba regisztrált felhasználók száma nem éri el a 13 ezer főt. A nagyjából 4500 regisztrált üzembentartó és a korábban becsült százezres drónos közösség számának különbsége rendkívül magas Ez utalhat arra, hogy tömegek hagyták abba a drónozást az EU szabályok hatályba lépését követően, de jelentheti azt is, hogy széles rétegek még mindig nem ismerik a pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos alapvető rendelkezéseket.
Az Egyesületünk azokat kívánja integrálni egy közösségbe, akik a legális utat választották. Ennek kezdő lépéseiben és a folytatásában is törekszünk számos módon segíteni.
Elérhetőségünk: info@doe.hu