Az egyesületi forma, elsősorban az állam által nem képviselt témára létrehozott civil szervezet. Olyan érdek közösség, amely a tagok szándékát, akaratát hivatott érvényesíteni, legyen az közösségi előny, kedvezmény, vagy valamely jogszabály változásáért alakult jogi személyiség, de mégsem cég, üzleti vállalkozás. A DOE esetében ezek összessége fennáll, mivel a témára meghatározott törvényi kötelezettségnek megfelelni jelenleg nehézkes, többlépéses jogi procedúra. Ilyen a regisztrációs kérdés, külön az UAS és üzembentartó a felelősségbiztosítás megkötése, valamint a szükséges kompetenciák megszerzése (drón jogosítvány) és nehezen értelmezhető szabályok, légterek fogalma. A technológia terjedésének és felhasználásának nem lehet gátat szabni, de utat mutathatunk és segíthetjük egymást kedvező feltételek megteremtésével, lásd biztosítás a tagdíjban, vagy szabályok értelmezésével és lobbi tevékenységgel a változásért.
A tagdíj csekély, jelképes összeg az a hozzájárulás, amiből megvalósíthatjuk a céljainkat. tartalmazza a szabadad-idős célú felelősségbiztosítást, tagsági kártyát és igyekezetünk szerint rendezvények költségeit (találkozók, tudásmegosztás).
Elsősorban minőségi adathordozót érdemes vásárolni, hiszen elég bosszantó, ha az egyéb feltételek mellett létrehozott „nyersanyag” (fotó – videó) használhatatlan, szaggat, vagy nem is olvasható. Az eszköz gyártójának ajánlását érdemes figyelembe venni.
GY.I.K.
Mi az a drón?
Drón (Drone) = Pilótanélküli, távirányított, repülni képes eszköz.
Az olcsó játékhelikoptertől a drágább quadrocoptereken át a több millió dollár értékű, programozható eszközökig bármit tekinthetünk drónnak. Drónt használ a hadsereg is, akár felderítésre, akár egyéb műveleti célból.
Alapvetően a pilóta nélküli repülő fejlesztés már a 20. század elején elkezdődött, ám komolyabb szerepe mégis a második világháború után kezdett folyamatosan kialakulni.
A drone (magyarosan drón) szó jelentés tartalma
Az angol szótárban kutakodva a drone angol szó jelentése „here”. A herék hím méhek. Feladatuk az anya megtermékenyítése. Sikeres párzás után a here elpusztul, az anya pedig vagy készen áll a további párzásra, vagy hazamegy. Az angol szlengben megjelent a „semmittevő”, „henye/lusta személy”, illetve a „naplopó” jelentés is. A „drone” szó a méhekhez kapcsolódva a „zümmög”, „döngicsél” tartalommal is használható.
Mégis, hogyan lett ebből a szóból egy kifejezetten meghonosodott, „buzzword”-ként is aposztrofált világszinten elterjedt és értett kifejezés?
Mi köze a hím méhnek a távirányított, pilótanélküli légi járművekhez?
2008-ban, Steven Zaloga katona történész jelentetett meg egy könyvet, amelynek a címe: „Unmanned Aerial Vehicles”, azaz Pilótanélküli Légi Járművek.
1935-ben az angol Királyi Haditengerészetnél (Royal Navy) távirányított repülő célpontot használtak gyakorlatozási feladatokra, amelyet a Queen Bee (Méhkirálynő) becenevű repülőgép átalakításával valósítottak meg. Az egyik ilyen demonstráción részt vett William Standley, amerikai admirális, aki később visszatérve az Egyesült Állomokba, megbízta Delmer Fahrney parancsnokot, hogy tervezzen és valósítson meg és egy hasonló, de már saját gyakorlatozó rendszert. Tiszteletnyilvánításul az angol mintának, Fahrney „drone”-nak nevezte a saját rendszerüket.
A 2. Világháború alatt és azt követően az angol és az amerikai hadsereg továbblépett a „cél és gyakorlati drónok” irányából a „támadó drónok” felé. Az egyik ilyen úttörő az angol amatőr boxbajnok Reginald Denny (kiváló némafilm színész, UAV fejlesztő) volt, akinek a modell-repülőgép hobbija oda vezetett, hogy 1934-ben megalapította a Radioplane nevű céget. 1940-től, az USA hadserege a Walter Righter által angliában tervezett és fejlesztett OQ-2-es távirányított légi járműveket kezdte el vásárolni tőlük, TDD-1, azaz „Target Drone Denny 1”-es néven.
Felfegyverzett drónokról 1944 óta beszélhetünk, a US Navy 1944-ben, a Salamon-szigeteken vetett be először fegyverrel felszerelt drónokat.
2009-től Pakistan-ban a „droned” („ledrónozva”) elfogadott ige lett. Azaz már nem csak főnévként, de igeként is elterjedt, főleg azokban az államokban, ahol a drónnal végzett támadásoknak katonai taktikai jelentősége van.
RPV, UAV, RPAS, UAS, DRONE?
Az USA a Vietnami Háború 1973-mas végéig kizárólag a „drone” szót használta a Pilótanélküli Légi Járműre.
1990-ig az RPV = Remotely Piloted Vehicles (Távolról Vezetett Jármű) és a „drone” szót alkalmazták.
1990-től használják az UAV = Unmanned Aerial Vehicle, azaz Pilótanélküli Légi Jármű angol kifejezést.
10 évvel később jött az RPAS = Remotely Piloted Aircraft Systems, azaz Távolról Irányított Légi Rendszer angol megnevezés és az UAS = Unmanned Aerial/Aircraft Systems, azaz Pilótanélküli Légi Rendszer angol megnevezés.
A drone (drón), az RPV, UAV, RPAS, és UAS szavak, rövidítések csereszabatosak.
Drón altípusok
Az ember nélküli repülőgépeknek két altípusa létezik:
a helyből felszálló és lebegésre képes (kvadrokopter, oktokopter) illetve a
hagyományos kialakítású és a hosszabb távok megtételére tervezett, merevszárnyú repülő.
Felhasználási területek
Három polgári fókuszterületet biztosan meg tudunk különböztetni.
Egy kisebb halmaz a rekreációs célú, kvázi hobbi felhasználás, míg a nagyobb halmaz kereskedelmi és tudományos célokkal történő alkalmazás.
Ugyancsak érdemes megkülönböztetni azokat a már most meglévő olyan technológiai lehetőségeket, amelyek az emberélet védelmével és a nagy értékű ingó, ingatlan vagyon megóvásával kapcsolatosak.
Az állami és katonai vagy rendészeti, nyomozati felhasználás is terjed.
Díjbekérőt kaptam, mire kell figyelnem?
Drónpilóták Országos Egyesülete az esetek túlnyomó többségében díjbekérő formájában kéri be az aktuális díjakat.A díjfizetés után, automatikusan kerül kiállításra a számla.
Miként kaphatok DOE tagkártyát?
A DOE tagsági kártya előkészítését a DOE Connect ( https://doe.hu/connect ) felületen lehet a tárgyévi tagdíjbefizetést követően végrehajtani.
Lépések:
Nem kaptam doe.hu azonosítót, mi a teendő?
A rendszerünk a regisztráció elnökségi elfogadása után, a tagi adatlap létrehozásakor automatikusan kiküldi a doe.hu azonosítót a regisztráció során megadott email címre (továbbiakban: regisztrációs email).
Nem jellemző, de nem elképzelhetetlen, hogy ez a levél fennakad valahol vagy SPAM könyvtárban landol. Ezt célszerű ellenőrizni.
A doe.hu azonosító jellemzően a regisztráció során megadott név illetve ezzel párhozamosan az email cím! Inkább az email cím használata javasolt.
Lépések:
Felelősségbiztosítás
Fizetni fog a biztosító, ha valahol külföldön kárt okozok?
Fizetni fog a biztosító, ha valahol külföldön kárt okozok?
A biztosítás utasbiztosítással történő kiterjesztése csakis a földrajzi Európára vonatkozik
(pl. gazdaságilag valamelyik európai országhoz tartozó de Európa földrajzi határán kívüli területekre/gyarmatokra nem érvényes).
Ha Európán belül okoz kárt a pilóta és rendelkezik erre az időszakra Groupama utasbiztosítással -mindegy, hogy melyik csomaggal- akkor a biztosító kifizeti az általa okozott kárt a fedezete / biztosítási összege erejéig amennyiben az adott országban a helyi szabályozásoknak / rendelkezéseknek megfelelve (azaz jogszerűen) reptetett.
Külföldi tartózkodásom esetén érvényes-e a biztosítás?
Külföldi tartózkodásom esetén érvényes-e a biztosítás?
DOE/Groupama felelősségbiztosítás esetén, amennyiben a pilóta nélküli légi jármű vezetője rendelkezik a Groupama Biztosítónál kötött, a kár okozásának időpontjában érvényes utasbiztosítással is, a biztosítási fedezet kiterjed az Európa területén bekövetkezett károkra is.
Légtér
Drop Zone-on belül lehet eseti légteret kérni?
Drop Zone-on belül lehet eseti légteret kérni?
Igen lehet,
de jelen állás szerint mindenképp kell a reptér hozzájárulása és biztonsági elemzés!
Eseti légtér igénylésének folyamata, kinél kell igényelni?
Az eseti légtér kijelölése iránti kérelmet harminc nappal a tervezett igénybevétel előtt, a katonai légügyi hatósághoz kell benyújtani.
Tapasztalataink szerint a 60 napnál korábban beadott kérelmek elutasításra kerülnek azzal az indoklással, hogy „Ilyen hosszú időtávból a Hatóság nem tudja az igénybevételnek a légtérszerkezetre gyakorolt hatását érdemben értékelni.”
Az igénylőlap és az útmutató innen letölthető.
Hol vannak ilyen légterek? Hol találok róluk adatokat?
Magyarország légtere az alábbi táblázatban található légterekre oszlik:
Magyar légtér
A magyar légtér Magyarország kizárólagos és elidegeníthetetlen tulajdona, a légiközlekedés számára fizikailag igénybe vehető magasságig terjedő része. A légiközlekedési célra kijelölt légtér légiforgalmi légtérre, időszakosan korlátozott, korlátozott, veszélyes és tiltott légterekre oszlik.
Légiforgalmi légtér
Az ABC betűivel azonosított légterek, amelyeken belül olyan repülések hajthatók végre, amelyek számára a légiforgalmi szolgálatok és a működés szabályai meghatározottak. A légiforgalmi légtér a légtérben nyújtott légiforgalmi szolgáltatás fajtája alapján ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légtérreoszlik.
TRA (Temporary Reserved Area) – időszakosan korlátozott légtér
Meghatározott kiterjedésű légtér, amelyben állami légijárművel olyan repülési tevékenység zajlik, amely veszélyt jelenthet az adott tevékenységben részt nem vevő légijárművek számára. Hazánkban 34 darab TRA van, amelyek aznapi és másnapi tervezett igénybevételéről a napi légtérfelhasználási tervben található információ.
Veszélyes légtér
A katonai, a rendvédelmi és az egyéb jogosult szervek feladatainak ellátására igényelhető légtér. A veszélyes légtérben a közzétett üzemidő alatt, külön jogszabályban meghatározott szabályok szerint és az illetékes szolgálat engedélyével lehet repülni. A veszélyes légtérben a közzétett üzemidő alatt légiközlekedés – a veszélyes légtérben folyó tevékenységben részt vevő légijárművek repüléseinek kivételével – nem tervezhető. Ezek a légterek a lőterek fölött helyezkednek el, amelyek aznapi és másnapi tervezett üzemidejéről a napi légtérfelhasználási tervben található információ.
Tiltott légtér
A tiltott légtérben a légiközlekedés tilos, ez alól még a légiközlekedési hatóság sem adhat felmentést. Tiltott légtér található Paks és Csillebérc térségében.
Ellenőrzött légér
Olyan légtér, amelyben légiforgalmi irányítás zajlik, fajtái a következők:
repülőtéri irányító körzet, amely polgári (CTR) vagy katonai (MCTR) körzet
a közelkörzeti irányítói körzet, amely polgári (TMA) vagy katonai (MTMA) körzet
egyéb polgári irányítói körzet (CTA)
Ellenőrzött légteret Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és néhány katonai repülőtér (Szolnok, Pápa és Kecskemét) körül találunk, ezek a földfelszíntől (GND) indulnak. Ellenőrzött légtér továbbá a légtér 9500′ AMSL és FL660 közötti része.
Nem ellenőrzött légtér
A légiforgalmi légtér ellenőrzött légtéren kívüli része.
CTR (Aerodrome Control Zone) – polgári repülőtéri irányító körzet
A polgári repülőtéri irányító körzet föld vagy a víz felszínétől kezdődő térbeli kiterjedéssel rendelkező ellenőrzött légtér. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.
MCTR (Military Aerodrome Control Zone) – katonai repülőtéri irányító körzet
A katonai repülőtéri irányító körzet ellenőrzött légtere a föld vagy a víz felszínétől egy meghatározott felső magasságig terjed. Felső határa megegyezik az adott repülőtéri irányító körzet feletti ellenőrzött légtér alsó határával.
TMA (Terminal Control Area) – közelkörzeti irányítói körzet
Olyan légtér, amelyet egy vagy több nagyobb repülőtér közelében létesítettek, alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik, de sehol sem alacsonyabb 600 lábnál (200 m) a terep felszíne felett.
MTMA (Military Terminal Control Area) – katonai közelkörzeti irányítói körzet
Alsó határa a földrajzi viszonyoknak és a légiforgalomnak megfelelően változik, de sehol sem alacsonyabb 600 lábnál (200 m) a terep felszíne felett.
CTA (Control Area) – polgári irányítói körzet
A földfelszín felett meghatározott magasságtól kezdődő térbeli kiterjedéssel rendelkező ellenőrzött légtér.
Korlátozott légtér
A korlátozott légterek igénybevételéhez a légiközlekedési hatóság engedélye szükséges. Emellett olyan korlátozott légterek is vannak, amelyekben bizonyos sebességi határt nem lehet átlépni.
Környezetvédelmi szempontból korlátozott légtér
A korlátozott légtér egyik fajtája, jellemzően természetvédelmi területek felett helyezkednek el. A légtér igénybevételéhez az illetékes környezetvédelmi hatóság engedélye szükséges. A környezetvédelmi hatóságok megyei területi felosztás szerint működnek.
Tipp: A korlátozott légterek igénybevétele iránti kérelem és kitöltött minta megtalálható a Letöltések között.
Drop Zone
Elsődlegesen a gyakorló ejtőernyős ugrások vagy műrepülés védelmének céljából, repülőterek felett kijelölt légtér.
Koordinált légtér
A vitorlázó légtérnek az ellenőrzött légtérben lévő azon magasságtartománya, amelyben repülések az ellenőrzött légtérben illetékes légiforgalmi szolgálati egység engedélye alapján, koordinációs feladatokat ellátó szervezet közreműködésével hajthatók végre.
Eseti légtér
Eseti légteret olyan tevékenység végzésekor kell kijelölni
ha a tevékenység a légiközlekedés biztonságára veszély jelent (pl. tűzijáték)
ha a repülés nem hajtható végre a légiforgalmi légtérre meghatározott repülési szabályok szerint
légi bemutatók, rendezvények esetén
pilóta nélküli légijárművel és pilóta nélküli állami légijárművel végrehajtott repülésekhez
A légtér a földfelszíntől kezdődik, a Magyar Állam a kizárólagos és elidegeníthetetlen tulajdona.
Magyarországon a légtereket a légijárművek elkülönítése szempontjából C, D, F és G osztályú légterekre osztjuk. A pilóta nélküli légijárművek jellemzően F és G osztályú légterekben működnek, ahol repüléstájékoztató szolgálat működik, akikkel ugyan nem kötelező felvenni a kapcsolatot, azonban a hagyományos légiforgalom számára hasznos információval szolgálnak.
Mikor kell biztonsági felmérést készíteni és mi kell hozzá?
Mikor kell biztonsági felmérést készíteni és mi kell hozzá?
Mi rendelkezik a biztonsági felmérésről?
A biztonsági felmérés készítéséről a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I.16.) Korm. rendelet és a 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet rendelkeznek, amelyek a hazai légiközlekedés alapvető jogszabályai. A biztonsági felmérést helyenként biztonsági vagy repülésbiztonsági elemzésként is említik.
Hogyan „drónozhatok” más országokban?
AT (Ausztria)
http://jarus-rpas.org/content/austria
https://uavcoach.com/drone-laws-in-austria/
BE (Belgium)
http://jarus-rpas.org/content/belgium
https://uavcoach.com/drone-laws-in-belgium/
https://uavcoach.com/drone-laws-in-bulgaria/
BR (Brazília)
http://jarus-rpas.org/content/brazil
https://uavcoach.com/drone-laws-in-brazil/
CN (Kína)
https://uavcoach.com/drone-laws-in-china/
CZ (Csehország)
http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na-palube/unmanned-aircraft
http://jarus-rpas.org/content/czech-republic
CY (Ciprus)
http://jarus-rpas.org/content/cyprus
CO – (Kolumbia)
http://jarus-rpas.org/content/colombia
DE (Németország)
http://jarus-rpas.org/content/germany
https://uavcoach.com/drone-laws-in-germany/
DK (Dánia)
http://jarus-rpas.org/content/denmark
ES (Spanyolország)
http://jarus-rpas.org/content/spain
FI (Finnország)
http://jarus-rpas.org/content/finland
https://uavcoach.com/drone-laws-in-finland/
FR (Franciaország)
http://jarus-rpas.org/content/france
https://uavcoach.com/drone-laws-in-france/
GR (Görögország)
http://jarus-rpas.org/content/greece
https://uavcoach.com/drone-laws-in-greece/
HR (Horvátország)
https://www.ccaa.hr/english/faq-uas_377/
http://jarus-rpas.org/content/croatia
https://uavcoach.com/drone-laws-in-croatia/
IE (Írország)
http://jarus-rpas.org/content/ireland
IT (Olaszország)
http://jarus-rpas.org/content/italy
LI (Litvánia)
http://jarus-rpas.org/content/lithuania
NL (Hollandia)
http://jarus-rpas.org/content/netherlands
NO (Norvégia)
http://jarus-rpas.org/content/norway
NZ (Új-Zéland)
http://jarus-rpas.org/content/new-zealand
MK (Macedónia)
https://uavcoach.com/drone-laws-in-macedonia/
PL (Lengyelország)
http://jarus-rpas.org/content/poland
PT (Portugália)
http://jarus-rpas.org/content/portugal
QT (Katar)
http://jarus-rpas.org/content/qatar
RO (Románia)
http://jarus-rpas.org/content/romania
RS (Szerbia)
http://jarus-rpas.org/content/serbia
SE (Svédország)
http://jarus-rpas.org/content/sweden
SI (Szlovénia)
http://jarus-rpas.org/content/slovenia
https://uavcoach.com/drone-laws-in-slovenia/
SK (Szlovákia)
https://uavcoach.com/drone-laws-in-slovakia
TR (Törökország)
http://jarus-rpas.org/content/turkey
https://uavcoach.com/drone-laws-in-turkey/
UA (Ukrajna)
https://uavcoach.com/drone-laws-in-ukraine/
UK (Egyesült Királyság)
http://jarus-rpas.org/content/united-kingdom
Készül-e egységes szabályozás az EU-n belül? Milyen szabályozásra számíthatunk?
Készül-e egységes szabályozás az EU-n belül? Milyen szabályozásra számíthatunk?
Az Európai Unión belül jelenleg nincs egységes szabályozás, azonban az Európai Bizottság által javasolt új keretrendszer megteremtése – a 216/20088 Európai Parlament és Tanács rendeletének felülvizsgálata – arra ad lehetőséget, hogy a pilóta nélküli légijárművekre a jövőben egységes Európai Uniós szabályok vonatkozzanak.
A törvénymódosítás önmagában nem hoz jelentős változást, de előkészíti a törvényt a későbbi, a pilóta nélküli légijárművek részletes szabályozását tartalmazó miniszteri rendelethez, illetve némi következtetést enged annak várható tartalmára.
Miért van szükség a pilóta nélküli légijárművek szabályozására?
Miért van szükség a pilóta nélküli légijárművek szabályozására?
A pilóta nélküli légijárműveket nemzetközi szerződés először 1944-ben említi, ekkor jött létre a Chicagoi Egyezmény, amelynek eredménye a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) megalakulása. Az Egyezmény 8. cikke arról rendelkezik, hogy a pilóta nélküli légijármű olyan légijármű, amely pilóta nélküli repülésre alkalmas, engedélyezésének feltételeit a Szerződő Államokra bízza. Az Egyezményhez való csatlakozást és annak szövegét az 1971. évi 25. törvényerejű rendelet hirdette ki.
Mik a szabályok más országokban?
A jelenleg hatályban lévő szabályozások elérhetők a http://jarus-rpas.org/regulations(link is external) weboldalon.
Közterületen: tajekoztatas-kozteruleti-filmforgatassal-kapcsolatosan.pdf
Ha nem közterület, akkor a tulajdonos hozzájárulása.
- évi V. törvény
a Polgári Törvénykönyvről – 2:48. § [A képmáshoz és a hangfelvételhez való jog]
(1) Képmás vagy hangfelvétel elkészítéséhez és felhasználásához az érintett személy hozzájárulása szükséges.
Ugyanazok a szabályok vonatkoznak a rendőrségi, honvédelmi, stb. pilóta nélküli légijárművekre?
A Chicagoi Egyezmény alapján a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény meghatározza az állami pilóta nélküli légijárműveket, amelyek alatt a honvédelmi, vámhatósági, rendőrségi és határőrizeti szervek céljára szolgáló pilóta nélküli légijárműveket értjük. Az ilyen céllal alkalmazott eszközökre vonatkozó jogszabályok kidolgozása a honvédelemért felelős miniszter feladata. Azokra a pilóta nélküli légijárművekre, amelyeket ettől eltérő célra alkalmaznak, a közlekedésért felelős miniszter jogosult szabályokat alkotni.
EGYÉB
Mi a különbség a világkupa és a világbajnokság közt a FPV Race világában?
Az ember joggal zavarodik össze a különféle bajnokságok gyűjtőnevein, de a kérdés tényleg megizzasztja az ebben nem jártas személyeket.
Világkupának azt hívják a drónversenyzésben amikor nemzetközi az esemény.
Világbajnokság pedig minden évben van legalább egy. Ilyen egyszerű! 🙂
Mi az a DKO és CTA az FPV Race versenyek során?
Mi az a DKO és CTA az FPV Race versenyek során?
Az FPV Race versenyek során a helyezések megállapításánál különféle varázsszavakat szoktak használni. Pető Gábor tagunk a TINY DRONES 2 esemény előtt szépen összefoglalta ezeket, melyről itt olvashattok röviden:
DKO – Double knock out, vagy double elimination néven is ismert.
Versenylebonyolítási forma, meghatározott számú versenyzőre szabva. Ez lehet 8 / 16 / 32 / 64 versenyző.
A lényege: egyszerre 4 pilóta repül, kettő továbbjut egyenes ágon, kettő pedig vigaszágra kerül. A vigaszágon az első kettő ugyanúgy továbbjut majd, a 3. és a 4. pilóta viszont kiesik a játékból. A rendszer érdekessége, hogy vigaszágra lejutva is meg lehet még nyerni a versenyt, ugyanis 2 ember innen felkerül a nagydöntőbe. Töltött akksikkal készülj erre, ugyanis nagyon tud pörögni, könnyen lehet, hogy egymás után 2x repülsz, a rerun itt instant jön, és lehet, hogy 2 kört mentél már, amikor mondjuk valaki szétvert egy kaput, tehát kelleni fog egy töltött akksi.
CTA – Chase The Ace. Egy viszonylag új formátum a döntőre, ahol is nem elég egyszer nyerni a győzelemhez.
A döntőt addig ismétlik a pilóták, amíg valaki kétszer nem nyer, a többiek sorrendjét pedig a befutó helyekért kapott pontok vagy legjobb limitidők döntik el.
Rerun – Újra repülhetsz. Aktualitása a rendezőségtől függ.
Előfordulhat, hogy rögtön az adott futam után megy az újrázás, de az is lehet, hogy az adott heat össze group-ja után repülsz csak újra.
Abszolút időmérés
A startjeltől (hang) számítva indul az óra, mindenkinek egyszerre. 3, 2, 1-es visszaszámlálás van, ha korábban indulsz, nincs rerun, csak egy piros DNF felirat!
Quali – Qualification, avagy kvalifikáció.
A rendező által meghatározott módon történő rangsor állítás, hogy ki tudják szűrni a szükséges számú versenyzőt, jellemzően DKO / SKO versenyekre (lásd lentebb). Pl. ha van 20 nevező és DKO-t tartanak, azt le kell csökkenteni 16-ra.
Ennek a módja lehet: pontgyűjtés, leggyorsabb kör, leggyorsabb 2-3 kör (limit idő), adott idő (jellemzően 2 perc) alatt megtett körök száma stb. A rendezőnek mindenképp kommunikálnia kell a quali feltételeit még a verseny előtt.
Limit idő
A minimum körszám összesített ideje. DKO / SKO versenyeken általában a kvalifikáció feltétele.
NATO fonetikus ábécé, vagy hivatalos nevén az IRSA
Alpha Bravo Charlie Delta Echo Foxtrot Golf Hotel India Juliet Kilo Lima Mike | November Oscar Papa Quebec Romeo Sierra Tango Uniform Victor Whisky X-ray Yankee Zulu |
A NATO fonetikus ábécé, vagy hivatalos nevén az IRSA (International Radiotelephony Spelling Alphabet) a jelenleg legszélesebb körben használt és legelterjedtebb betűzési rendszer az angol nyelvterületen. Elsődlegesen azzal a céllal fejlesztették ki és tették mindenekelőtt katonai távközlési szabvánnyá, hogy az élőszóban váltott üzenetekben szereplő betűk és számjegyek egyértelműen, félreértést kizáróan hangozzanak el. Másodlagos cél volt az ilyen jellegű kommunikáció egységesítése. A NATO fonetikus ábécé olyan kódszavakkal reprezentálja az angol ábécé egyes betűit, melynek ismerete, kiejtése és azonosítása egyértelmű a kommunikáció résztvevői számára, még azok eltérő anyanyelvűsége esetében is. A kódszavak annyira különbözőek, hogy félreérthetőségük esélye igen csekély. Az ábécé 26 betűből és 10 számból áll. Forrás: Wikipédia
hangzó | kódszó | kiejtési segítség angol | fonetikus írásmód | magyaros ejtésmód |
A | Alfa (ICAO, ITU, IMO, FAA) | AL FAH | ˈælfɑ | alfa |
B | Bravo | BRAH VOE | ˈbrɑːˈvo (sic) | brávó |
C | Charlie | CHAR LEE or | ˈtʃɑːli (sic) or | csárli |
D | Delta | DELL TAH | ˈdeltɑ | delta |
E | Echo | ECK OH | ˈeko | ekó |
F | Foxtrot | FOKS TROT | ˈfɔkstrɔt | foksztrot |
G | Golf | GOLF | gʌlf (sic) | golf |
H | Hotel | HO TELL (ICAO) | hoːˈtel | hotel |
I | India | IN DEE AH | ˈindiˑɑ | india |
J | Juliett (ICAO, ITU, IMO, FAA) | JEW LEE ETT | ˈdʒuːliˑˈet | dzsuliet |
K | Kilo | KEY LOH | ˈkiːlo | kiló |
L | Lima | LEE MAH | ˈliːmɑ | lima |
M | Mike | MIKE | mɑik | májk |
N | November | NO VEM BER | noˈvembə (sic) | november |
O | Oscar | OSS CAH | ˈɔskɑ | oszkár |
P | Papa | PAH PAH | pəˈpɑ | papa |
Q | Quebec | KEH BECK | keˈbek | kebek |
R | Romeo | ROW ME OH | ˈroːmiˑo | rómeó |
S | Sierra | SEE AIR RAH (ICAO, ITU, IMO) | siˈerɑ | szierra |
T | Tango | TANG GO | ˈtængo (sic) | tangó |
U | Uniform | YOU NEE FORM or | ˈjuːnifɔːm (sic) or | juniform |
V | Victor | VIK TAH | ˈviktɑ | viktor |
W | Whiskey | WISS KEY | ˈwiski | viszki |
X | X-ray or | ECKS RAY (ICAO, ITU) | ˈeksˈrei | ekszréj |
Y | Yankee | YANG KEY | ˈjænki (sic) | jenki |
Z | Zulu | ZOO LOO | ˈzuːluː | zulu |
0 | Zero (FAA) | ZE RO (ICAO, FAA) | — | zíró |
1 | One (FAA) | WUN (ICAO, FAA) | — | van |
2 | Two (FAA) | TOO (ICAO, FAA) | — | tú |
3 | Three (FAA) | TREE (ICAO, FAA) | — | trí vagy szrí |
4 | Four (FAA) | FOW ER (ICAO, FAA) | — | fór |
5 | Five (FAA) | FIFE (ICAO, FAA) | — | fájv |
6 | Six (FAA) | SIX (ICAO, FAA) | — | sziksz |
7 | Seven (FAA) | SEV EN (ICAO, FAA) | — | szeven vagy szevön |
8 | Eight (FAA) | AIT (ICAO, FAA) | — | éjt |
9 | Nine (FAA) | NIN ER (ICAO, FAA) | — | nájn |
Szövegből fonetikus ABC online
Az űrlap teteje
Szöveg:
Átfordítva fonetikus ABC szerint:
Az űrlap alja